Souvereiniteit in eigen kring - pagina 12
rede ter inwijding van de vrije Universiteit den 20sten October 1880 gehouden in het koor der nieuwe kerk te Amsterdam
des
Een gebied van de
consciëntie,
verein te gebieden heeft dan de Heilige
zelf.
waarop niemand sou-
Een gebied
binnen welks omtrek alleen de persoon
geloofs,
mag
geen andere wet dan die der logica
denkens, waarop
heersenen.
zelf
eindelijk des
Souverein
is,
wezens door dat geloof zich wijdt.
die in het diepst zijns
Al deze kringen nu grijpen met de tanden hunner raderen in elkaar, en juist door dat „op elkaar
van deze kringen ontstaat het leven;
maar
werken"
rijke, veelzijdige,
eti
„in elkaar schuiven"
veelvormige menschen-
ontstaat óók, in dat leven, het gevaar dat de één e kring
den naastliggenden inbuige
;
aldus een rad horten doe; tand na tand
stuk wringe; en dusdoende den gang store van het geheel.
Eu vandaar
dus de bestaansreden voor het optreden in het Staatsgezag van nog een afzonderlijken gezagskring, die voor het leven dezer velerlei kringen,
in
zoover
ze uittreden naar het zichtbire, goede op-elkaar-
werking heeft mogelijk te maken
en ze heeft te houden binnen
de palen van het recht; en die evenzoo, overmits het persoonlijk leven
door de groep, waarin
men
leeft,
gedrukt kan worden, den eenling
heeft te beschutten tegen overheerschiug
van
zijn kring.
Een Sou-
verein, die, naar de Schrift het zoo kernachtig uitdrukt, „het land
door zelf
staande houdt", overmits het zonder recht
recht
en
vernielt
teit,
Hoog
valt.
macht
de
als
die
rechtsverhouding der
steekt
dus
levenskringen
tot bevelen en door recht tot dwangoefening,
maar binnen
in elk dier
ander
dat, buiten
haar
gezag, niet
verleend
deze Staatssouvereini-
den enkele beschermt
zichtbare
en de onderlinge
bepaalt, door recht
boven
deze alle uit;
kringen geldt ze niet; daar heerscht een
haar om, uit God nederdaalt, en door
wordt,
maar erkend. En
zelfs
rechtsbepaling van de onderlinge verhouding dezer kringen
Staatssouvereiu niet eigen wil of keus ten richtsnoer kiezen,
gebonden
zich
aan de keus van Hooger
wil, gelijk die uit
voor
mag
de
deze
maar is hij
den aard en
het bestaansdoel dezer kringen spreekt. Zóó als de raderen bestemd
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1880
Abraham Kuyper Collection | 44 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1880
Abraham Kuyper Collection | 44 Pagina's