"Strikt genomen" - pagina 190
het recht tot universiteitsstichting, staatsrechtelijk en historisch getoetst
]92
TEGEN
PROTEST
RECONSTRUCTIE DER HISTORIE.
onafhankelijke,
vrije,
Universiteit
kolonie in de verschillende landen gevestigd was. wetenschap gelukt, juist door den steun der kerk, een
Het
was
als
gecpnfedereerde
republiek,
waarvan
elke erkende
vrije
der
eigen levensvorm te scheppen, die den vrijen, fleren geest vormen kon. Met den Staat had men schier niet van doen. Het terrein was vrij,
en autonomisch leven
Daags daarop
was afgebakend."
schrijft hij
Ook
de Universiteit was een zelfstandige macht. Die macht had meer dan eens ook aan den Staat doen gevoelen. Ze moest daarom aan banden gelegd. Ook de Hoogeschool zon koorknaapsdienst te verrichten hebben bij het outer, door den Staat tot zijn eigen verzich
heerlijking
Zie
Daar
macht. zijn.
opgericht.
het aan Frankrijk,
Ze
is
de bakermat dezer revolutionaire geesteslande hield de Universiteit reeds op, vrije school te er niet meer. Fonctioneerend lid in het Staatsorganisme te
daar heur hoogste
is
Omgekeerd,
eeretitel.
Engeland, waar de revolutie het minst doorwerkte, en de Universiteit is er van den Staat althans vrij. Let op Duitschland. Göttingen toont het: ook daar het streven om, nu de revolutie is ingehaald, de glorie van Germanje te fnuiken door muilbanding der Hoogeschool. Wat Rome van haar paus beweert, dat hij, om vrij te zijn, een eigen teriein moet hebben, geldt ten deele ook van de ivetenschap. Hef haar autonomische inrichting op en haar doodvonnis ligt geteekend al stelt de trage tijd de executie misschien een halve eeuw uit.
de
In
zijnen
kerk
de
hand
zie
strijd
tegen
oprichting
nemen, slechts
de
van
even
in
Staats-Universiteiten wordt de vraag, of
eene
mag
of moet ter
voorbijgaan aangeroerd.
Zie Heraut
Vrije
het
Universiteit
28 Februari 1870.
De Christelijke kerk daarentegen heeft de verplichting, om, gebruik makende van het recht tot het geven van Hooger onderwijs, een vrije Christelijke Universiteit in het leven te roepen. Vatten we dit practisch op, dan zon hieruit volgen, dat de Staat voorshands met ééne hoogeschool zou kunnen volstaan. Dat de Katholieken een eigen Universiteit voor de verschillende vakken zouden oprichten.
En
dat de Hervormde Christenheid in ons vaderland door het van een eigen vrije Universiteit de concurrentie met beiden zou moeten openen. Richt men slechts een Seminarie op, dan kortwiekt men den Chris-
stichten
telijken
geest,
die niet slechts het godgeleerd onderwijs bezielen,
op elk gebied van wetenschap openbaren moet.
Wie zich
in
zijn
maar
herscheppende en heiligende kracht
dien eisch weerspreekt, scheidt godsdienst en leven; verliest een alles veivluchtigend spiritualisme, en drijft op den stroom
van het methodisme Hierbij
blijft
af.
het
echter onbeslist,
of zulk een Universiteit dour
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1880
Abraham Kuyper Collection | 214 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1880
Abraham Kuyper Collection | 214 Pagina's