De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 11
rede bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit gehouden den 20sten October 1881.
11 door
verkondigen wustzijn
Gods,
En ten anderen, Immers,
we
gelijk
in
door uitspraak van
het zelfbe-
den vorm van ons menschelijk
bewustzijn.
d.
i.
deze dwaling keert even principieel Gods ordinan-
om, die analoog
tiën
zoo voor het rijk der natuur als der genade.
zijn
de
hebben van
reeks
gewaarwording een „gedachte" en
die
^
Woord,
het
vertolkt
er ook de reeks
En waarmee of
legt
graankorrel, om of vlam noodig. En maar
het
eerst
de
het Woord
te
vuur
nu ook
zoo
heldere
den
Woord
eerst de rijpe,
zeg
u,
om
maar
volkomen
de
het
is
ik
rijpe
heldere vonk
de Gods
ordinantië
onbewuste
ute
tot
gewaarwording ontkieme,
het
in
gewaarwording, laten
uit die
komen, gewaar-
Bij
het lofwaardig pogen
al
om
de belij-
heeft derhalve de ethische richting,
zich
haar
Schriftstudie
theologie zelf
metterdaad
ontleende,
aandrift
veranderd.
geheel
Want
het
wel belijdt ze met
bewusten God, en dus ook een cognitio Dei arche-
y p a maar de kennisse, die wij van dien levenden God erlangen, haar stelsel zoo weinig meer ectypisch, d. i. door afdruk van Godes t
?
kiemen,
druk van hetzelfde wijsgeerige revolutiebegiusel, waaraan de
der
een
ons
Neen,
nu
zaait ge
met
en zoo ten leste een eigen woord in u uit
geboren worde.
hedendaagsche gelaat
soms
bewuste Woord
denis der gemeente vast te houden,
onder
ge
ontsteken,
te
Waarmee
vlam".
eerst
is
vangen met een
gedachte
opdat uit dat
wording
aan
niet
geestelijke,
wekken,
te
^
Zaait
walm?
met
aan
halm
der
leven
het
vuur
vuur ?
ge
ontsteekt
ge
uit
gedachte het „woord", zoo
van een „kiem", een „aire", een „graankorrel", of wilt
van „brandstof", „walm" en
ge, de reeks
„gewaarwording",
een
uit die
is
,
in
zelf-
bewustzijn ontstaan, dat ze veeleer uit het gemoedsleven der openbaringsorga-
nen door langzaam proces wordt gewonnen. Zoo moest deze richting er wel toe
komen om God den Heiligen Geest en den
als
gelijkluidend
zoo
onderscheiden
babylonische
te
nemen,
en
begrippen
door
in
te
„familiegeest der gemeente''
van de anders
identifieering
leven,
van
spraakverwarring
de
kracht
voeren,
die
en
alle
woord,
begrippen door-
een
werpt, alle term zwevend maakt, en, naar roomschen trant
een
voortgaande levensopenbaring
duiken,
die
mannen
als
Bij
lijken
eerst
*),
weer
liet
nog naast de Schrift plaats nam, maar nu reeds
Rothe het Schriftgezag
Re the, Von der overgang van
de gemeente
in
een
Goltz,
verdrong
opbij
^).
Frank enRabiger ^) vindt ge dan ook den geleide-
geloovige
ethischen tot de
Dusver eerbiedigden onze ethischen het zg het ook in weerwil van
hun
'jin'?
ii^lp ]2
uitgangspunt,
mod erne
VniD nog
^)
ethischen.
nog en beleden,
altijd
een absolute
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's
![De hedendaagsche schriftcritiek in haar bedenkelijke strekking voor des levenden Gods - pagina 11](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/de-hedendaagsche-schriftcritiek-in-haar-bedenkelijke-strekking-voor-des-levenden-gods/1881/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1881
Abraham Kuyper Collection | 64 Pagina's