GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 146

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 146

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

VAN REFORMATIE DOOR GELEIDELIJK KERKHERSTEL.

132

Over den weg hierbij te volgen kunnen wij slechts wenken geven, want zoo ooit dan geldt hier het variis modis bene fit, d. w. z. men kan het doel treffen op meer dan ééne goede manier. De wenken van meer algemeenen aard bepalen zich tot deze vijf:

de oefening van kerkelijke tucht ga gelijkelijk over leer en wandel. Een weêropnemen van de kerkelijke tucht tegen de ketters, sectariërs en scheurmakers, dat niet tegelijk een weêropnemen van de jo.

tegen den hoereerder en dronkaard en lasteraar was, zou ge-

tucht

oordeeld staan voor de conscientiën. 2''. bij de weêropneming van de kerkelijke tuchtzitte het oordeel des onderscheids voor. Een dienaar die slecht leert of slecht leeft is schuldiger dan een

afgewekene of afgedoolde onder de leden der kerk. Alle tucht beginne dus met tucht over hen die het ambt dragen. Alleen zulke ambtenaren die op elkander acht hebben, bezitten het recht om anderen

te oordeelen.

Evenzoo,

men

te

bij

weêropneming der tucht na lange verwaarloozing,

overvloediger

in

zij

ernstig vermaan, in teedere barmhartigheid,

zucht om door de macht der liefde te winnen, en ga men niet dan bij gebleken onboetvaardigheid of verharding tot censuur of afsnijding over. In het stuk der leer vooral pare gestrengheid tegenover de dienaren zich aan het uiterste der lankmoedigheid tegenover de gewone

in

leden der kerk. Bij zal,

de

moet

mag niet worden geaarzeld. Wie anderen leeren Woord der kerk spreken. Wie dat weigert, of niet kan,

dienaren het

Hem

te sparen ware de kerk opofferen. Schijnliefde gemis aan liefde voor de duizenden tot achtergrond. voor één enkele met Evenwel, en hier worde wel en scherp op gelet, dit mag volstrekt niet opgelost in een zin, alsof bij ernstige poging tot kerkherstel, de eerste stap b.v. ten onzent zou moeten bestaan in een onverbiddelijk afzetten van alle predikanten, ouderlingen en diakenen, die weigerden de drie formulieren te onderteekenen, of, ook van dezulken die, na onderteekening, van bestrijding dezer formulieren overtuigd werden. Zoo zou wel het fanatisme te werk gaan, dat verderven wil, maar

'mag

niet gespaard.

de kerk van Christus, die bidt voor haar vijanden en zichzelven om te behouden. Veeleer zou dan op de kerkelijke vergaderingen de moeielijke taak rusten, om geestelijk te onderscheiden tusschen hen die uit niet

verloochent

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884

Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's

Tractaat van de reformatie der kerken - pagina 146

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1884

Abraham Kuyper Collection | 226 Pagina's