Bedoeld noch gezegd. - pagina 15
11 Vandaar dat
de
in
kerk
der
histoiie
en in de geschiedenis van het Christelijk
volksleven elke doortastende beweging altoos op zeer breedc basis begint.
Maar, natuurlijk, dat houdt geen stand. Zoo
het niet.
blijft
Eer do groote massa slonk
Want,
van het voorgestelde
Naam
de Gideonsbende, deinsde er telkens heel wat
in
men
zoodra
wel,
let
kwam
doel,
af.
voortschreed van het uitgangspunt naar den omtrek
aan op de vraag,
het
uw
van den Hcere Christus Jezus door
tot
op welke diepte ge den
belijden en door
uw
streven in heel
uw
volks-existentie door wilt laten dringen.
En dan waren er, helaas, te Naam (en de in dien Naam besloten De één in
:
Alleen in hot gemoed
En
de binnenkamer!
uw
maatschappelijk optreden.
Uit de
volksschool
recht in
de
wetenschap
dat het mocht tot
toe,
de
Uit
universiteit.
in die diepte dier
Uit de binnenkamer naar de kerk.
uw
Uit
de politiek.
in
Een milder man gaf
!
zoo ging het slechts bij kleine schreden voort en verder.
gemoed naar de binnenkamer.
het in
riep
allen tijde zeer velen, die het indringen van dien
beginselen) slechts lot op zekere Iioogte gedoogden.
Uit
Uit de kerk
maatschappelijk optreden in de volksschool.
Uit de politiek in het staatsrecht.
Uit het staats-
En
eindelijk uit de
universiteit in de wetenschap.
algemeen menschelijke beginselen,
die de eigenlijke roer-
selen zijn van elk nationaal bestaan.
De Naam van den
nimmer
Christus staat
stil,
maar
is
als
een oliedrop, die rus-
teloos verder doordringt.
Hij
kan
niet tot ruste
komen, eer
volks-existentie tot aan den buitensten
Vandaar
hij,
evenals
waarmee
die ijzeren consequentie,
uw
persoonlijk leven, zoo ook
uw
omtrek doortrokken hebbe.
drijfkracht, die alle persoonlijke berekening
zulk een proces doorgaat, en de logische
omverwerpt.
Zeg op de markt des publieken levens niet anders dan
dit
ééne
:
dat
rje
Evangelie-
en vanzelf wordt uit dien belijder een geheel afwijkend staatsman; en
belijder
zijt!
uit dien
anderen staatsman een geheel ander staatsrecht; en uit dat andere staatsrecht
een geheel nieuwe, anders loopende volksontwikkeling geboren. Maar, en dit nu doet,
bij
dat
is
het verschijnsel, dat zich
doordringen van den
verder
kring van hen, die eerst
Ze doen
dit niet
meê
meest
deren anderes geestes gevoelen
;
noch ook altoos
zijn;
toen
de
oude
af.
uit jaloersche benijding,
en even deswege die streng-logische consequentie van
Chantepie de
la
zijt
willen noch
mijn meerdere, maar
ulk ben van een anderen geest dan
ik
meê
aandurven.'
ben een andere!''
Saussaye, na a (loop der Zeister conferentie in
1873, aan schrijver dezes voor het laatst de hand drukte, sprak
En dit nu is het. Omdat men saam daarom had men zich
maar
op een anderen wortel stoelen; zich kin-
macht van den Naam des Heeren noch
Beets schreef het aan Groen in 1869: „Gij
En
zulk een proces onmiddellijk voor-
des Heeren deinzen er nu uit den
optrokken, telkens enkelen
uit boosheid,
eenvoudig omdat ze andere nicnschen
de alles doordringende
bij
Naam
hij
hot onverholen uit:
gij !"
beleed, en dus in de vage
algemeenheden een
aanvankelijk ingebeeld bijeen te hooren.
zelfden tred hield,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1885
Abraham Kuyper Collection | 56 Pagina's
![Bedoeld noch gezegd. - pagina 15](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/bedoeld-noch-gezegd/1885/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1885
Abraham Kuyper Collection | 56 Pagina's