Ijzer en leem - pagina 13
rede ter inleiding op het gebed voor de eenige hoogeschool hier te lande, die op Gods woord gegrond staat ...
11
Zoiuk'o//.y
omdat
biililt'ii,
hun biddeu dat
breiike luuk'ii kou,
tot
lift iiuiyx'lijk
of
/.(jiuk'
elke breuke afbidt als den gruwel der gruwelen. Niet,
het kan wel zus en hot kan ook wel ;oo, maar rechtstreeksche tegenstelling
!
We dan
Bezien
Ijcwcrp dezer zake
God
waiirlijk
nienschc
nietig
en
schiep
naar
en
recht
zijn
d.
w.
voor het
z.
wet eu
wil het
ligt.
De hoofdzake van God
hoe
nauwkeurig,
en
«cherpelijk
Heeren,
aangezicht des
ware
alle
de
tot
M. H., bestaat
hierin, dat
God den mensch naar
omdat
Juist
zij.
opriep
religie,
de mensch nooit iets anders dan een
en
blijve
innigste,
beeld
zijn
geestesgemeenschap,
teederste
moest scherp gewaakt, dat het wezen van een mensch en het wezen
God
van
juist in,
men
op
ligt
wat des menschen
toedicht
iets
gaat in Gods
grens
die
twee op eenigerhaude wijs poogt te vermengen,
die
men Gode
"tzij
zitten
uiteen wierd gehouden. Alle zonde ligt er
streng
altoos als
Er
stoel.
het
al
zij,
of als mensch
dus een absolute grens gesteld, en
is
geschapene vanzelf geteekeud door den
gouden zoom van de eigen maiesteit des Heeren Heeren. Omdat Hij
God
Hij
vrij.
schuduwen
zijn,
de
in
Hij zijn
de Heilige
is
indachtig zou
lijn
te
daarom houdt
is,
schepsel
Wezen van
heeft het vaste
;
Gode
grenzen
God
creatuur onderling schiep. heel anders dau een engel
de vermenging met zijn
— Eu opdat uu de mensch dier scheids-
!
beliefd, die scheidslijn
die
Hij
ook af
tusschen creatuur eu
schiep soorten van wezens.
Een
star
een waterstroom heel anders dan een blik-
semstraal; ijzer anders dan leem. Niet dus door de eenvormigheid van
den chaos, maar door de
rijke
veelvormigheid van het in soorten inge-
deelde leven, loopt Gods weg. Zelfs elke
,zaad zaaiende naar
zijn
aard".
Eu
boom en
elke plant schiep Hij
opdat alzoo elk wezen
aard en elke soort haar bijzondere natuur zou hebben, scheidend
opgetreden;
getrokken;
Vandaar riEn
in
God
scheiding
en
het
mengd
en
heeft
heeft
Hij,
wat
blijven.
eigen
vermengd was, uiteen-
de telkens
herhaalde formule:
scheid lii(j'\
Scheiding tusschen licht en duisternis;
wateren
en wateren; scheiding tusschen de zee
tusschen
droge;
zijn
God de Heere
Hij aan alle ding zijn grens en perk gesteld.
het Scheppingsverhaal
niaukli'
eerst
is
altoos scheiding!
Zelfs
in
mag ongeordend, niets mag er geen vermenging
Niets
den mensch
verzijn
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1885
Abraham Kuyper Collection | 36 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1885
Abraham Kuyper Collection | 36 Pagina's