Ijzer en leem - pagina 16
rede ter inleiding op het gebed voor de eenige hoogeschool hier te lande, die op Gods woord gegrond staat ...
14
Cherub het scheidend zwaai'd deed
toen de
het Kaïnitisch kroost is
uitbreking
schriklijke
zondvloed
breuke
zijn
afbreekt; niet
flikkeren.
van het bederf;
over
God de Heere
tot
wereld
de
heel
slaat;
doorgroeien, noch uitzieken laat,
stil
Toch vermengt
weer met de kinderen Gods, en resultaat
zicli
in den
alle continuteit
maar
iets
nieuws
maakt; en de scheiding tusschen Noach en het toen levend geslacht schisma, door heel het mensche-
vreeslijk doortrekt, een scheur, een
geslacht
lijk
zielen
!
schen
En Sem
den
in
en voort gaat die scheiding; in Noachs gezin tus-
vooi't
en Cham;
Babels torenbouw over
bij
door Abrahams
geslacht
hams eigen
van God weet hoeveel duizend
stervensangst
Sems
alle volken; in
uitbreking uit zijns vaders huis; in Abra-
door de breuke tusschen Lot en hem, tusschen
familie
Izaak en Ismaël, tusschen Ezau en Jacob; tot lange dagen na Jacobs
dood
geslacht
zijn
Maar ook ze
Egypte nogmaals dreigt
in
vermengen.
te
Heere en scheidt ze af en rukt
stuit de
breuke, en zet ze
door
uit
zich
vermenging
die
Kanaiin.
in
En nu
eerst
wordt de
scheiding, scheiding óók door breuke, eerst recht levensbeginsel, door-
God de Heere
dien
mengt u
uw
van
met
niet
ze
volk
eigen
nu inbrengt
want
maak (Ex.
20
Imsclien hel
lieilige
maak
44
en
:
23),
aan
Israël
één
akker,
en tot
wordt
met het
en
ingeprent.
ga
de
malen toe
22:26; 42: mocht geen
Zelfs
heilige vermengen. Ja, tweeërlei zaad
draad aan
zelfs tweeërlei
zou in Israël den Heere een
Ezechiël
Ver-
die scheidiny
— gelijk tot zeven
onheiU(je''\
,
den boezem
scheiding
Ik de Heere hen hel
26:33;Lev. 10:10; 11:47; 20:15;
Levitisch onreine zich
op
en
gebod:
roeit ze uit, en in
en
toch
splits
valsche vermenging tekeer,
in dit ontzaglijk
maar
die volken,
gruwel
één
zelfde
kleed,
zijn!
Hoe dan ook door menschehjk zaad
het
ijzer
en het leem altoos
weer kleven wilde, het zou toch niet hechten, en Pinehas en Gideon, Jesses'
zoon
en Elia ze scheuren telkens weer het valsch gehechte
kleed vanéén. Jesaia roept op „tot de
Wet
en het Getuigenis"
alle
vermenging omkomen
zou.
Ezra
wat
zich
ziel,
die
door
uit de volkeren
had.
Als
der landen toch weer
met het
drijft
uit
heilig zaad
Jeruzalem op Golgotha de breuke aan Jezus
God de breuke
in Jeruzalem;
vermengd
slaat, slaat
scheurt het voorhangsel in den tempel;
en laat letterlijk geen steen van der vaderen stad op den ander. als straks
insluipt,
En
ook in de kerk des Nieuwen Verbonds de valsche vermenging heet
het:
„Zoo iemand ons woord niet ontvangt, teekent
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1885
Abraham Kuyper Collection | 36 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1885
Abraham Kuyper Collection | 36 Pagina's