Bedoeld noch gezegd. - pagina 16
;
12
Omdat
sympathie
die inbeelding steunde op
in hot heihge,
moest zoolang doenlijk
Het „hebt malkanderen
aan die onjuiste veronderstelling vastgehouden.
moest
lief!"
ook in het zoeken van elkanders staatkundige en wetenschappelijke
tot het uiterste toe,
gemeenschap, beoefend.
Maar
omdat
ook,
dit
saamgaan
eeniglijk in den
Naam
onzes Heeren zijn wortel
moest ook met even onverbiddelijke noodzakelijkheid, straks op het keerpunt een
had,
iegelijk
afdeinzen,
voor
en
alles
als het hoogste
komt
nu
Dit
wien
doortrekken van den
dit logisch
Naam
des Heereii niet
overwegende belang gold.
uit op het
altoos
punt van de breuke met het humanistisch leven
der wereld.
De Naam van den Christus op elk
punt het humanistisch
weer de tegenstelling
men
genade, of wil
En
de bron van een eigen, nieuw, hemelsch leven, dat
is
leven der wereld veioordeelt, en op elk terrein altoos
tusschen een leven uit de natuur en een leven uit de
plaatst
tusschen geloof en ongeloof.
nu aanvaarden de Halven
dit
niet.
Die tegenstelling gedoogen ze wel voor de deele zelfs op het sterfbed.
op
Niet
Binnenhof.
het
Maar
aan de
Niet
Ook wel voor de
ziel.
Ten
predicatiën.
Niel op maatschappelijk gebied.
nicl kerkrechtelijk. universiteit.
op
ISiel
het
erf
van kunst en
wetenschap. In die absolute strekking wordt deze tegenstelling alleen aanvaard door de Heelen.
En dan
met Heelen
is
volstrekt niet bedoeld een soort betere of dappei der
ook
menschen,
die
niet in
iTieent dit
woord hen,
die
,,uit
noch
menig opzicht aan hun
het
volk"
naar dien rijken, heerlijken
zijn,
menschen
beginsel ontrouw zijn;
maar die in
zin,
deze uitdrukking van „Volk des Heeren" voor eiken kenner schuilt.
„Uit
het
volk
dat
!",
zeggen uit dien bistorischen levensbodem opgeschoten,
wil
smaad om
én historisch, én practisch, én principieel, alleen aan den
die,
herkenbaar
's
Naam
Heeren
is.
Zoo moet het dan
vroeg of laat tusschen deze Heelenen Halven tot een breuke komen.
Dit
zoolang
hoeft
evangelisatie
niet,
en
en komt dan schrede
missie,
ook
alleen
zoodra
onverbiddelijk,
waagt,
verder
men nog
toe
is
aan zielzorge en predicatie, aan
aan philanthropie en dilettantisme.
en
nu
Maar
hoeft
ivel,
en moet
de Christelijke volksbeweging zich nog een
ook doordringt tot de politiek, tot het redit en tot de
wetenschap.
Dan toch roepen de Halven: »IVu gaat ge
uw welnemen: we Dan Avat
lijks
volgt er een oogenblik
het
worden
stroom zich toch weer
Want als
zal.
van verwarring
;
en getuigen de Heelen
er ontstaat
in zijn
:
,,Met
mannen van
met de mannen van naam, en op
—
gedrang
dan dat
zijn
;
men
gist
nauw-
pad afloopt en de
bedding voortbeweegt, slechts een weinig versmald.
het dan op keus kornt, zegt de Halve:
vereenigd,
D(?r/";
Tot ten leste het proces toch weer
op politiek terrein liever met de
wille
te
heginnen pasT'
ik,
«Nu
kerkelijk gebied liever
[met
uw
gij
het zóó ver
drijft,
biijf ik
invloed, en op wetenschappelijk erf liever
met de maxmenvan goeden
Gideons-bende voorttrekkend, straks én op
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1885
Abraham Kuyper Collection | 56 Pagina's
![Bedoeld noch gezegd. - pagina 16](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/bedoeld-noch-gezegd/1885/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1885
Abraham Kuyper Collection | 56 Pagina's