GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 334

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 334

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

328 bekeeren van de overtreding in Jakob. Hier wordt verder gezien dan de verlossing uit Babel. Hier wordt gezien gelijk zelfs de Joodsche Schriftverklaarders onomwonden erkend hebben, op de verlossing, die Zoou, de Messias, aanbrengen zou aan het volk van God. Dat zal ons niet verwonderen, loimers weten wij uit den ganschen draad der Oud'Testamentische profetieën, hoe in de toezegging der verlossing uit Babel de belofte der eigenlijke verlossing door den Middelaar Christus Jezus als een gouden draad is ingeweven, loamers, de verlossing uit Babel was als een voorspel en schaduw van de verlossing, die door Jezus Christus geschieden zou. Zoo hebben wij dan ook hier bijzonder te letten van Christus, die hier geprofeteerd is, en op de die geschied is in de volheid des tijds. echter moeten wij bedenken dat voor een deel deze profetie ook nog Q»n vervuld is. het eigen nakroost van Jakob Immers zal nog eenmaal den Zoon loeren kussen; en als de apostel ,

Gods

komst

Bovendien

,

,

Paulus van die toebrenging Israëls spreekt, die nog te wachten dan haalt hij ter bevestiging dit woord aan: » Gelijk geschreven is: De Verlosser zal uit Zion komen, en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob." Welaan overdenken wij dan onze tekstwoorden nader niet zoozeer met betrekking op de verlossing uit Babel die het voorspel en de schaduw was niet zoozeer met betrekking op de eindelijke toebrenging van Israël, die de voltooiing zal zijn; maar bijzonder met betrekking op den eigenlijken kern der zaak, n.1. de komst en het werk van Christus Jezus, in de is,

!

,

,

;

volheid des tijds geschied.

Laten

wij

met welken naam Christus hier Voorts, tot hoedanig een volk Hij komt. wie van zyne komst de rechte vrucht zullen

eerst overdenken,

genoemd wordt.

En

eindelijk,

hebben.

I.

»En er zal een Verlosser tot Zion komen." Het woord, dat hier door Verlosser vertaald is, is ons zeker niet geheel onbekend. Het is het woord Goël. De eerste beteekenis die er in dat woord ligt, is deze: gaan, om iets op te zoeken. Voorwaar, dat geldt wel van Christus. Daartoe toch is Hg een gezalfde en voorverordineerde des Vaders daartoe is Hij ,

;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 334

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's