GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 582

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 582

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

,

576 heid hebben voldaaü; en door zich te onttrekken aan den dood, aan de s t r a fvorderende gerechtigheid Gods geen voldoening hebben gegeven. En ook bij deze tweede verzoeking zou zoomin aan de eene als aan de andere door Hem voldaan zijn, daar Hij tegen Gods v?il zichzelf zou hebben vermoord, zoodat Hij als dragende zijn eigen straf voor eigen zonde niet de straf voor anderen in den dood tot verzoening zou hebben gedragen. Maar belooft de Vader zijn Zoon niet zelf de bescherming van engelen, die Hem tegen den dood zouden vrijwaren, waarop Satan schijnbaar terecht Hem wijst? Juist hierin ligt het sluwe en gevaarvolle der verzoeking. Werkelijk was die belofte uit Ps. 91 op den Heere Jezus van toepassing en kon de Zoon Gods als Hoofd van het engelenheir, op slechts éen woord die engelen te zijner beschikking stellen (vgl. Matth. 26 53). Maar die engelen zouden niet in den weg van tot zijne bescherming en tot zijne redding gezonden zyn, zoodat Hij in dien dood, waarin Hij zich moedwillig gestort had, ter eeuwige vervloeking zou zijn gebleven. Ook konden geen engelen Hem van den dood bevrijden, dien Hij als de Zoon Gods, die het leven in zichzelf heeft, alleen kon ingaan en waaruit Hij zichzelf alleen door zijn Goddelijke kracht kon verlossen. Hijzelf, Gods menschgeworden Zoon, mocht, kon en wilde alleen den dood ingaan, niet naar Satans wil maar naar den wil en den raad des Vaders die den vloekdood ter verzoening en verlossing van ,

:

ongehoorzaamheid

,

,

Hem

eischte.

Wel onderwierp Hij zich gewillig aan Satans macht, die door menschen over Hem gebracht werd, welke zijn dood doch in die onderwerping betoonde Hij geen gehoorzaamheid aan Satan, maar aan den Vader, dien Hij gehoorzaamd heeft tot in den dood des kruises. Straks zou Satan in dezelfde » heilige" stad zijn dood eischen, verblind door het Woord, waarin God zelf zyn dood eischt nu bedoelde Hij zijn dood, zich op Gods Woord beroepende, dat Hem zijn behoueischten

;

;

verzekert, o. Welk een ontzettend gevaarlijke list, te sluwer en gevaarlijker, omdat zij schijnbaar tot bevestiging van Gods Woord en ter verzegeling van zijne Messiaswaardigheid strekt. Het eenig wapen ter verdediging, waarmede de Heere hem reeds afgeweerd heeft, tracht hij nu den Heere Jezus in handen te geven, om zichzelf ermede te verderven. Maar de Heere doorgrondt die listige bedoeling des Satans en verijdelt haar volkomen. Hij weerlegt niet het woord, waarop Satan zich beroept want dit is eenvoudig waar en zal juist door er niet

denis

;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 582

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's