GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 809

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 809

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

!

803 ons moest veroordeelen, heeft Hij tot een zalig recht gemaakt om ons te begenadigen. Zijne kribbe en zijn kruis zijn de triumf der Goddelijke barmhartigheid over ons dwaze hart en onze diepe ellende. Zijn dienen is liefde, en zijne vernedering victorie, en zijn kruis is de kroon van Gods genade rijk is en vrij. o, Voorwaar! wie die liefde vat, die moet zichzelven wel verliezen Die genade te verstaan, is een ontgaan van allen ijdelen roem! Dien lof te kennen, is het » magnificat" vaneen armen smeekeling: » Mijne ziel maakt groot den Heere, en mijn geest verheugt zich in God mijnen Zaligmaker, want Hij heeft mijne vernedering aangezien" (Luk. 1 46). Wat dunkt u, geliefden is de vermaning der ootmoedigheid geen heilig, heex-lijk, zalig recht ? Heeft dat recht u reeds gezocht, getroffen, gevonden? o.. Zalig! want wat eenmaal een begenadigd zondaar schreef op den rand van onzen tekst, zal dan ook voor ons de diepste grond van ootmoed zijn: »calculus niger in manu regis mutavit colorem" het vonnis des doods de hand van mijn Koning veranderd in eene sententie in is des levens. Hij, die zijne ziel gegeven heeft tot een rantsoen voor velen, is de Koning der eere en der genade ; wiens troon gesteld is in het licht, en wiens naam glorieert ook in behoudenis van myn doodschaldig hart. Waar zoo de liefde valt, daar smelt het al wat in 't gewicht van hoogmoed zit. En Davids lied der verlossing wordt daar de eigen psalm voor onze ontboeide tong: »Gij hebt mij gegeven het schild uws heils, en door uw verootmoedigen hebt Gij mij groot gemaakt." 36 vgl. met Ps. 18 36). (2 Sam. 22 !

:

!

:

:

:

Hij slaat toch,

schoon oneindig hoog,

Op hen

het oog, Die needrig knielen, Maar ziet van ver met gramschap aan,

Den

ijdlen

Der trotsche

waan zielen. (Ps. 138

:

3';.)

dat recht, dat heilig, heerlijk, zalig recht van dezen regel des ootmoeds treft, en trekt en wint. Want ach wie onder dit recht niet buigt, en zijne ziel niet gewonnen geeft, die zal toch onder dit recht vallen; maar ten oordeel. Gelijk de apostel zegt in het verband van onzen tekst :» Want God wederstaat' de hoovaardigen." 't Is de eenige maal, dat in de Heilige Schrift gezegd wordt dat God de Heere wederstaat. Immers Hij heeft geen lust om zich als tegenpartyder Zalig,

van des wie

wien

den zondaar te stellen; Hij heeft geen lust in den dood zondaars; Hy laat veeleer bidden om verzoening, Maar 't recht en den eisch van verootmoediging blijft krenken,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 809

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's