GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 345

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 345

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

13

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

met twee tegenstanders te doen, eenerzijds met de hj^per-ultramontanen, die beweerden, dat de Paus ook wereldlijke macht had en die dus, wat de Pauselijke macht betrof, per excessum zondigden; anderzijds met degenen, qui peccabant per defectiim, en wel Calvijn, wien hij citeert en tracht te weerleggen, daar hij meent, dat Calvijn en met hem de Gereformeerden, te weinig macht in 't civiele aan de kerk toekenden. Volgens de Roomschen, die per exessum (zie nevenstaande figuur) De Souvereiniteit Gods, overgedragen op Christus en door Christus weer overgedragen op Zijn' stedehouder, splitst zich over twee sferen, eenerzijds van de kerk, anderzijds van den magistraat. God is Souverein als schepper van hemel en aarde. Christus zegt: „Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde", waaronder begrepen is zoowel civiele als kerkelijke macht. Volgens Matth. 16 18, zondigden, stond de zaak aldus

TGoD

:

Christus

Paus

Kerk

Magistraat

:

19,

draagt Christus zijne macht op Pe-

en zoo bezit de Pontifex Romanus als opvolger van Petrus de plenitudo van alle macht. Door een expresse daad van den Paus ontstaat er trus over,

een magistrale en kerkelijke macht.

Nu

volgt het stelsel van Bellarminus.

macht in God. Die macht van God uit in een dubbele strooming van spiritueelen en temporeden aard. Alle macht in het Alle

gaat

God

spiritueele kjHRlSTUS

Keizer

dragen.

De

is

op

Christus overge-

keizer, en niet Christus,

droeg de temporeele Souvereiniteit

van God. Christus nu de spiritueele macht over op den Pontifex Romanus. We moeten hierbij in 'toog houden, dat naar de overtuiging in die dagen er maar é é n keizer denkbaar was. Zoo heeft men er wonderveel aan rechtstreeks

Pontifex

Koningen Vorsten

Bisschoppen

gehecht, niet eeno

draagt

of Karel de Groote de keizerskroon zou verkrijgen,

immers

dit

was

nieuwe kroon, maar de oude kroon van het vroegere Byzautijnsche

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 345

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's