Locus de Consummatione Saeculi - pagina 704
College-dictaat van een der studenten
372 College-dictaat van eender studenten (Dogmatiek).
maar niet in zoo sterke mate. Omdat men bij ons frecher is, breekt ook met den vorm. Bij doop en trouwen echter zijn nog volkomen de uitwendige vormen bijgeliouden. onzent,
men
Zoo deden ook de meeste G-rieksche philosophen en daarom bleven zij ongeEn juist daarom staat Socrates hoog, omdat hij den schijn verachtte en daardoor ter dood werd veroordeeld. Nemen ice dit alles saam, dan zie)i ive, dal in de Romeinsch-Grieksche wereld, als toongevende macht, toen de kerk van Christus uit de windselen van Israël losgemaakt, oecumenisch in de wereld intrad, in de ivereld van die dagen een bepaalde opinie bestond omtrent de verhouding tusschen Overheid en religie. Er was natuurlijk in de Komeinsche wereld en in Griekenland een zoogenaamde Religionsverein. Daarom past de categorie van Schleiermacher niet op dit geval, maar wel is waar, dat de religie als eene staatszaak tverd beschouwd, niet als een tak van den staat, maar als de centrale wortel, waaruit de staatsmacht opkomt en dat dientengevolge alle zaken van religie onder autoriteit, sub a.uspiciis en secundiim nutum van de Overheid gedirigeerd werden. Verplaatsen we ons op ander terrein, naar Indië en Egypte, dan zien we moeid.
daar
dezelfde
quaestie
opduiken,
maar op geheel
verschillende wijze beant-
woord.
Men is gewoon bij de verhouding van kerk en staat te beginnen met de Reformatie of met het opkomen van het Christendom onder het Nieuwe Testament. Dit nu is oppervlakkig. Toen toch de kerk van Christus de wereld hadden de menschen reeds lang over dat punt nagedacht. Er lag een van eeuwen achter. Een bepaald denkbeeld en opinie was er ingevoerd en tot vastheid gekomen en de toen bestaande denkbeelden werkten machtig in op de verhouding van het Christendom tot de Overheid. Het is dus van groot belang wel te letten op de toen bestaande courante opinion. intrad,
historie
De Buddhistische, Egyptische en Joodsche religie zien lende meening voordragen. Bij
we
een geheel verschil-
Buddhisten en Egypten treedt een geheel ander verschijnsel op den voormen gewoonlijk het kastenstelsel noemt, en het is dit kastenstelsel,
grond, dat
ivaarin eigenlijk de relatie van Overheid
Wat C.
ligt
In
tot religie
bij die
volkeren
is
uitgedrukt.
er in dit kastenstelsel?
Indië
is
het
verder
ontwikkeld
en scherper ingedrongen dan in
Egypte.
men tot op zekere hoogte hetzelfde verschijnsel, de Roomsche kerk vindt in de sejunctie van clerus en laici. Dit heeft eene beteekenis. De scheiding van clerus en laici berust op
In het kastenstelsel heeft
wat men denkbeeld de
bij
int'itniuing'.
dat de clerici een ander sooi-t
menschen
zijn,
dat ze dit niet
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's