Locus de Consummatione Saeculi - pagina 574
College-dictaat van een der studenten
242 College-dictaat van eender studenten (Dogmatiek).
De belijdenis der Gereformeerden is opgesteld met het doel om aan de Overheden duidelijk te maken, wat de Calvinisten leerden en bedoelden. Zooals licht te begrijpen is, was naar Spanje geschreven, dat de Calvinisten een door en door oproerige fractie waren, want wat van Anabaptistische zij geroerd en gewoeld werd, werd op rekening der Calvinisten geschreven. Om zich nu van die blaam te zuiveren en te doen uitkomen, dat men- niet Anabaptist was, maar tegenover de Anabaptistische fevolutionnaire denkbeelden stond, is toen opzettelijk met den bekenden zendbrief de Confessie opgezonden aan den koning van Spanje, dus niet als Platonische verklaring, maar als eene zelfverdediging, een pleidooi en pertinent getuigenis, hetwelk afgelegd wordt, dat
de Gereformeerden
al deze Anabaptistische ketterijen verwierpen. (Tusschen twee haakjes Itisschen we hier in, dat dit punt ook van gewicht is in de Controvers met Eome. De Maasbode en andere Roomsche bladen, evenals ook blijkt uit de redevoeringen van Roomsche woordvoerders, zooals onlangs Mr, Heydenrijck te Helmond, beweren steeds, dat het juist de Gereformeerden geweest zijn, die het eerst de vaan der revolutie geplant hebben,
geen recht hebben ons Anti-revolutionair te noemen en op te treden der revolutie, omdat in de Hervorming eerst door het optreden
dat
wij
als
bestrijders
onzer vaderen de revolutie-heg inselen in de ivereld zijn ingebracht.)
Aldus redeneerende begaat men dezelfde fout als de Spaansche hofkringen, zij meenden, dat de Anabaptistische woelingen verwant waren met het opkomen der Calvinisten. Van groot gewicht is het dus, dat we met de stukken en het ofificieele getuigenis der kerk kunnen aantoonen, dat zulks niet het geval geweest is. Eveneens is dit getuigenis van belang tegenover de woeling der SociaalBemocraten. Men ziet, hoe in dit officieel afgelegd getuigenis de Gereformeerden zich tegen deze beginselen verzetten en de gemeenschap der goederen, het Communisyne, dat door de Sociaal-Democraten gepredikt wordt, niet erkenden als één der mogelijke toestanden, maar beschouwden als iets, dat verworpen moet worden. In parenthesi vermelden we ook nog het volgende, omdat het niet tot ons onderzoek qua talis behoort. Be gemeenschap van goederen is eene volkomen heilige, het persoonlijk eigendom als zoodanig is in zich zelf een onheilige zaak. Het ligt in den aard der z'aak, dat er op de nieuwe aarde en in het Rijk der Heerlijkheid gemeenschap van goederen bestaat, evenals er in het Paradijs gemeenschap van goed epen bestond. Gemeenschap van goederen toch kan straffeloos bestaan, overal, waar geen egoïsme werkt en geen zucht bestaat, waardoor de een op den ander iets poge voor te hebben. Be regeling van eigendom is een zaak, die noodig werd om
toen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 574](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's