Locus de Consummatione Saeculi - pagina 112
College-dictaat van een der studenten
110 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
duurzaam, want zij gaan beide slg rrjv wordt cidrjg derhalve weer eeneene verdieping van den dood, een recentacidimi jjost mortem.
&dvt(tog en adrjg bcido genoiiicii als niet
worden dus
li^vr)v Tov TtvQÓg cii
voudig genomen als
vernietigd. Hier
komt voor als zittende op een paard en de adr]g een schildknaap van dien ruiter, die op den ^avazog volgt. wordt geschilderd als macht samen wordt de gegeven, om den dood te brengen over het hun En vierde deel der aarde. Alzoo weer aSrig als sequela mortis, sensu neutro. De
Openb. 6:8.
5.
%avcczog
Thans hebben we de vraag
te
beantwoorden, of in dien status interme-
dius allen één zelfden toestand hebhen of dat het een gedeelde toestand is?
Terstond na den degenen,
gaan
die
in
direct naar
dood
en
den
de
is
voor
hen,
adrjg,
om
toestand
der
die buiten
onderscheiden
ipvxaï
Christus sterven.
De
n.l
daar in den voorburg der yïewu tot op den dag
des oordeels te worden bewaard en dan in de yêawa te gaan, in de nvQÓg
geworpen
te
voor
laatsten toch
worden. De anderen
zijn,
gelijk
we
tov
XL^ivr]
zagen, dadelijk
met
Christus.
Tegenwoordig stelt men het evenwel voor, alsof deze decisie na den dood den vocati gold en alle nondiim vocafi in neutralen toestand zouden geraken en verkeeren en daar nog — dus na den dood — prediking van Christus zouden ontvangen. Ons menschelijk gevoel neemt zulk eene voorstelling gaarne aan, wil dit gaarne, omdat het zóó ontzettend is om in te denken, dat er zeg van de 14000 millioen menschen zeker 1000 millioen menschen wegsterven zonder zelfs nog maar eene oppervlakkige kennis van het Evangelie verkregen te alleen
evenwel,
hebben.
Zij
strijd
met de
is
aangeeft,
doch
die
dit
Schrift; die
—
deze
gevoelen
voorstaan^ beweren, dat het niet in
immers wel de
aniGzia
heeft
alleen
dniatLu als oorzaak des verderfs plaats,
wanneer de gepredikte
Christus verworpen wordt.
De Gereformeerde
Confessie daarentegen
kan dat
niet
aannemen
;
immers
zij
op grond der Schrift, dat de eeuwige verdoemenis en het eeuwige verderf volstrekt niet gevolg is van de Christusverwerping, maar van den val in Adam. Cf. ons Doopsform ulier, als het zegt, „dat ook onze jonge kinderen
leert
zonder hun weten der verdoemenis in Adam deelachtig zijn." De verdoemenis is gevolg van de verwerping van God in den val van Adam (cf. Catech. vr. 10). Het uitgangspunt van hunne stelling moet dus gewraakt worden. De Christus komt dan ook in heel de Heilige Schrift nooit voor als eene natuurlijke ontwikkeling der openbaring; maar als een Middelaar, die optreedt onder het menschelijke geslacht, dat onder de verdoemenis en de (p^oQo. ligt. Hij komt te roepen en zijne schapen hooren zijne stem. Maar diegenen, die Hem hooren roepen en verwerpen, ontvangen wel eene verzwaring van hun oordeel.
om
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 112](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's