GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 262

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 262

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

260 CoUeg-e-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). tot Adam persoonlijk, maar tot het zoo volgt daaruit noodzakelijk, dat die dood in tweeën moet gedeeld, moet opgeschort. Het moment moet komen, dat het geheele menschelijke geslacht, dat ter

Doch

juist,

wijl dit

gezegd wordt, niet

gansche menschelijke geslacht,

dood

veroordeeld

moet

in

haar

is,

geheel

aan in

dood wordt overgegeven. Die dood gaan, als geheel den dood

dien

den

menschheid in

de armen

geworpen.

Daarom moet de

Q-dvaTog in deze twee

momenten gebroken:

een wegzetten van diegenen, die voorloopig hun leven voleind hebben, totdat allen hun leven voleind hebben en bij elkaar kunnen gezet worden; 2". het bij elkaar zetten van die allen in de hel. Allereerst dus een ^iQv^ig en in de tweede plaats een in de hel geworpen worden. 1".

nu bestaat hierin, dat ziel en lichaam uit elkaar worden genomen, wordt geborgen in de onzichtbare wereld en het lichaam in den schoot der aarde. Om dus den mensch weg te brengen, moet hij in tweeën gebroken worden, omdat hij bestaat in het zichtbare en in het onzichtbare. In dien staat van KQvrpig blijven de gestorvenen, totdat het laatste geslacht voleind is en alzoo de menschheid geheel is uitgekomen; dan brengt God de Heere uit die verborgen KQvipig al de vroeger gestorvenen weer terug en stelt Die

KQv^pi;

terwijl de ziel

Hij

hen allen met

ziel

en lichaam

bij

elkaar, zoodat dus ten slotte geheel

het menschelijke geslacht voor God staat. Nu is het Satans toeleg, dat die geheele menschheid hem ten buit valle. Hij wilde dus wel, dat God hem dan dat heele menschelijke geslacht gave.

Doch daartegen

juist gaat de strijd des

gebruikt als scherprechter,

maar

hij

is

Heeren; want wel wordt de

toch evenzeer als Satan

d-dvcerog

s'x&gog tov &sov.

Het eind mag niet wezen, dat de &dvatog uitroept: ik heb het leven vernietigd; maar omgekeerd: de ^wtj moet den 9'Kj'aTOff overwinnen en vernietigen. Daarom is de geheele openbaring des heils gegeven, had de Incarnatie van den Zone Gods plaats en het eind is dan ook, dat het geheele menschelijke geslacht een buit des Heeren wordt, in den hemel wordt ingebracht en tot de zaligheid ingaat. Degenen, die de eeuwige rampzaligheid ingaan, worden als dorre bladeren van den stamboom der menschheid afgesneden, als doode takken weggesnoeid. In de hel komt niet het menschelijke geslacht, mamwezens, die van het menschelijke geslacht zijn afgescheiden. De stamboom van het menschelijke geslacht komt in den hemel met Christus. Wanneer nu ivordt die %dvatog zelf voonverp van den dood? De mensch wordt eene prooi des doods, als in zijn wezen eene separatie plaats heeft. Hij sterft in zijne ziel, als een separatie geschiedt tusschen God en zijne ziel. Hij sterft den tijdelijken dood, als de separatie van ziel en

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 262

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's