Locus de Consummatione Saeculi - pagina 562
College-dictaat van een der studenten
230 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
en
gemeenteraad was. Betrekkelijk was
zijn
magistrale
macht beteugeld,
doordat de Komeinsche landvoogd het ius vitae ac necis had ontvangen; het
van het doodvonnis echter kwam toe aan het Sanhedrin. Evenzoo werd door het Sanhedrin het doodvonnis uitgesproken tegen Jezus en tegen Hem het zwaard gewet. De Bomeinsche landvoogd alleen heeft den Christus kunnen executeeren. Daarom moest men naar G-abbatha met het verzoek aan den Romeinschen landvoogd om het doodvonnis van Christus te bevestigen. Zoolang Israël als symbolisch typisch volk onder bestel en rechtstreeksche medewerking van God den Heere een magistratuur gekregen heeft, ligt daarin dus de sanctie van de macht, die in de potestas magistralis optreedt. Thans zullen we stilstaan bvj Saul. I Sam. 8 VS. 5-18; 10 vs. 19 en 12 vs. 12 en 13 zijn de uitspraken, die op deze zaak betrekking hebben. I Sam. 8 VS. 5-18. Deze plaats bevat voor deze quaestie zeer interessante woorden. Hier komt uit de poging van het volk om de exceptioneele positie als typisch symbolisch volk op zij te dringen, alsmede de nivelleering en aequaleering met de D|'U en het uitspreken
Gods ordinantiën, maar woorden bij gelijk in vs. 7 ivant zi/j woorden en ook woorden al de volken hebben. Op deze op de hebben u niet verworpen, maar zij hebben Mij verioorpen, valt de nadruk. Deze plaats is in vierderlei opzicht belangrijk, 1"^. wordt hier aangeduid, dat God zelf bij Zijne betrekking tot zijn uit Egypte uitgeleid volk de magistrale positie inneemt. De Theocratie heeft altoos in Israël bestaan. We mogen haar niet voorstellen, alsof ze zeggen wilde, de Theocratie bestaat d,at de Overheid bij de Gratie Gods regeert, neen, alleen daar, waar de monarchale macht rechtstreeks door God Zelf wordt uitgeoefend, zooals door de Urim en Thummin en de inspiratie der profeten geschiedde. De Heere aequivaleert hier Zich Zelf niet de koningen der volkeren. Wat de ^aaiXevg is voor den è'^rog, wat de koningen zijn voor de volken, is Hij voor Israël. Hij neemt aan de magistrale macht over Zijn volk, niet in den algemeenen zin als komende uit overmacht of door den nood van het volk, maar in specialen zin rechtstreeks het regiment in handen nemend. Dit alleen is Theocratie, dat God de Heere ^aadëvs is over Israël, gelijk Nebukadnezar en Sanherib (iaadstg over hun onderdanen zijn. Onder God als Koning staan nu de D''I3£li;* en andere mannen, die Zijn gezag streven
uit
om
wat
in Israël bestaat niet te deduceeren uit
de instelling der volkeren.
Daarom staan
er in vs. 5 de
:
en wil uitvoeren en uitoefenen. 2". Het volk nu staat daartegen op en wil deze uitzondering niet langer dulden; 't volk wil zijn adelbi'ief wegwerpen, zijn privelegie opgeven, wat aan
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's