Locus de Consummatione Saeculi - pagina 537
College-dictaat van een der studenten
205 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Roomsch gedoopt en Roorasch opgevoed, menschen, die hun wetenschappelijke denkwereld en bewustzijn uit Thomas Aquinas hadden. Ze streden een strijd, omdat ze inzagen, dat het mis ging. Waar ze in controvers kwamen met Rome, ontwikkelden ze op elk punt een eigen opinie, die zij aan de Schrift ontleenb. V. op het punt van de soteriologie, sacramentologie en hamartologie. Maar al die controvers met Rome bepaalde zich bijna uitsluitend hiertoe. Ook is er wel gehandeld over de vraag of het regimen ecclesiae papale of democraticum moest zijn, maar slechts van ééne zijde is dit bezien. Vele van den, zooals
de BoomscJie voorstellingen, waarin
wat
zij
opgegroeid icaren, lieten
zij
bestaan, b. v.
Locus de Deo, de Christo, de Ultimis. Uit dezen laatste werd natuurlijk de leer van het vagevuur verwijderd. Zoo iverd dan ook de verhouding van den magistraat uit de betreft den
Roomsch e voorstelling overgenomen. de kerk
kwam
was aan
De burgerstaat
als staande in
Christus' Koningschap onderworpen. Door deze voorstelling
Dogmatieken, dat de kerk burgerlijke overheden heeft. Zoo om voor haar stoffelijke belangen te zorgen. De kerken werden dan door den magistraat gebouwd. De magistraat bracht de gelden bijeen, de kerkmeesters werden door de stedelijke regeering, er
komt de
in
de
burgerlijke magistraat uit de kerk
de vroedschap, aangesteld
(Cf.
pag. 10
van dezen Locus).
Eerst in den strijd met de Remoyistranten zag
was
het niet
meer de
men
vrijheid der kerk tegenover den
dat dit misging. Toen
in,
Paus
verdedigen,
maar
tegen-
De kerk was eerst door de Overheid gesteund en geholpen, vooral in het eerste opkomen der Reformatie in Duitschland en in Genève, waar haar voortgang en bevordering hoofdzakelijk voortkwam uit de kracht van den magistraat zelf. Men verdedigde de vrijheid der kerk tegen de macht van Rome, met dit verschil, dat men niet streed tegen de macht als zoodanig, maar wel als afhankelijkheid van den Paus. Tot zuivere onderscheiding van kerk en magistraat kwam het daarom eerst in den strijd met de Remonstranten. Nu streden ze niet meer tegen een Roomsche Overheid, maar tegen een Overheid, die zeide de Gereformeerde belijdenis te hebben, zooals alle Remonstranten in die dagen beweerden. Het iverd nu de vraag, hoe het zelfstandig isolement der kerk tegenover de Overheid qua talis verdedigd moest. Daarvoor stelde men nu het derde schema op. Namen zij het niet op in hunne dogmatieken, ivij doen thans niet anders dan de umiste over
de
Overheid.
onzer Vaderen boeken in het dogmatisch samenstel.
De
strijd in ons
dezelfde.
land tusschen de Gereformeerde en de Vadeiiandsche kerk
De Vaderlandsche kerk zoekt steun
is
met de Overheid. Ze dan maar het karakter
in connectie
wil zelfs aan die Overheid invloed verschaffen, mits ze
van Vaderlandsche of Volkskerk behoudt. Ze heeft niets tegen een afhankelijk-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 537](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's