Locus de Consummatione Saeculi - pagina 129
College-dictaat van een der studenten
127
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). Antichrist;
nemen, dat
en wijl
dit
tijdens
de
een der laatste teekenen is, zoo moest men wel aanEeformatie alle voorgaande signa praecursoria reeds
vervuld waren. De kerk, zoo redeneerde men, verkeerde nu in dat stadium hetwelk in de Apocalyps geteekend wordt als een tijd van bijzondere rust, vrede, geluk, heerlijkheid en waarin de kerk eene groote uitbreiding zou verkrijgen. Die toestand was opgetreden, welken de Chiliasten in het „duizend-
verwachtten. De wederkomst des Heeren stond derhalve nu voor Vandaar dan ook, dat in de 17*^ eeuw de voorspellingen van de wederkomst van Christus met het jaartal erbij (1650, 1654 enz,) weer kwamen. Be Boomsche kerk was geen kerk, die zich kon overgeven aan eschatologische bespiegelingen. Zij toch beweert zelf het ^aeiXsia xav ovgc/vêv te zijn, dat de wereldmacht in zich opneemt, in de Middeleeuwen reeds bijna de geheele ohoviihri had gekerstend en door missie het overige bewerkte. Zoo kon zij
jarig
de
rijk"
deur.
anders
niet
oordeelen
en
slechts leven in het denkbeeld,
der Openbaringen reeds vervuld
worden opgenomen. Dit leidde de spiritualistische methode van
dat de profetieën
waren en weldra de kerk in den hemel zou de Middeleeuwsche commentatoren ertoe om interpretatie te volgen
(b.
v.
sterren, die val-
len zullen, ziet op personen, die schitteren en vallen zullen).
De eschatologische verwachtingen
weer sterk opgekomen inliet kerk, maar hi/j de van haar afwijkende seden; bij die kinderen Gods dus, die ervoeren, hoe sterk de macht der wereld nog tegenover de kerk was en hoe derhalve die wereldmacht nog niet overwonnen was. Toen de Reformatoren optraden, vonden ze een massa menschen, die in hun hart reeds lang met Rome gebroken hadden. Zoo ook vooral in ons land; en in de Anabaptisfen vinden we zulke ontevredenen, die weer bezig werden met eind
der Middeleeuwen,
niet
bij
zijn echter
de Roomsche
met alle misbruik en misbracht het kerkelijk leven weer in eere. Hij en de zijnen traden tegenover hen op en volgden daarbij natuurlijk het voetspoor van Augustinus met de spiritualistische opvattingen. Calvijn stond hierdoor
de
ontwikkeling
verstand
erbij.
der eschatologische denkbeelden
Calvijn
c.
s.
sterker dan de Lutherschen, die in
hunne confessie hiervan eenigszins afwijevenwel geheel overeenkomstig de leer van Augustinus, Nergens vindt ge daarin iets tusschen de kerk en het laatste oordeel in. Onze Gereformeerde theologen volgden op dien weg en in onze beste dogmatieken worden in den Locus de Novissimis de volgende onderwerpen behandeld immortalitas animae bestrijding van het purgatorium; de dood beslissend, separatie van lichaam en ziel; de geloovigen zijn terstond na hun dood zalig; ken. Onze confessie
is
:
;
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 129](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's