GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 475

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 475

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

143

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

den

en die heeft

noodig

hij

zelf

der historie. Zonder te weten hoe

ook niet gemaakt. Daarbij komt nog de les men er mee handelen moet, zou men met

enkel leem in de handen verlegen zitten.

Schvjnham'

is

dus een pottenbakker iemand,

ken kan en toch

bezit

hij

niet

die over zijn object absoluut bescliik-

de minste onafhankelijkheid,

Hem,

hem leem

maar

blijft hij

in

vuur met de qualiteit om het leem te harden, handen om ze te gebruiken, gedachten om te denken en de ervaring, waardoor de mensch tot kennis van het bedrijf gekomen is. Om deze redenen kan de mensch van geen enkel product zeggen: „daarover hel) ik souvereine macht." Over een gebroken pot is God Souverein; de pottenbakker is slechts instrument in G-ods hand. Daarom mag men het beeld van den pottenbakker nooit zoo opvatten, als men gewoonlijk doet, en zeggen, dat, gelijk een mensch volkomen macht heeft over hetgeen hij maakt, zoo ook God Souverein is. Door dit aldus figurate op God over te brengen, wordt de mensch archetypisch en God ectypisch, en wordt de orde omgekeerd, daar dan een opklimming van het bestaande tot God plaats heeft in plaats opzichten afhankelijk van

alle

daarvan, dat uit God alles

is

die

afgedaald.

AUe menschelijke onacht over eenig loroduct 1".

slechts gedeeltelijk;

2.

nooit

creatuur

gaf,

anders dan nabootsing

is:

van de scheppingsmacht, die God over hot

heeft.

Die macht bestaat

„archetypisch"

in

God en

alleen

„ectypisch"

in

den

mensch. Uit

I.

dit

karakter van de souvereiniteit in God vloeit een geval voort, dat

van het gezag van het

karakter

uiterste gewicht

Daaruit volgt

voor

het

nml.,

gelijk de § zegt, dat souvereine vrijmacht niet alleen bestaat in vrijmacht

van regiment, maar scheppen

ander

men

of niet

lot

voor

te

ook, dat ze in zich sluit de beschikking

-is.

om

het creatuur te

scheppen, zóó of anders te scheppen, het zulk een of een

te bestellen, het te gebruiken of niet te gebruiken, het te bestemdit of

voor een ander doel en eindelijk het

in

stand te houden of

te vernietigen.

Alle valsche redeneeringen, die in het menschelijk bewustzijn opkomen, als b. V. sprake is van verkiezing tegenover verwerping, bij het beschouwen van het onderscheiden levenslot van verschillende personen, volkeren en tijden,

er

gaan

uit

van het

komen waar;

als

ectypisch

men

dit

Gods

opvat

ectypischo

is

al

vol-

deze

juist. Waarom? Omdat, wanneer men de Souvereiniden zin van menschelijke zeggenschap over de dingen, gezag altoos onderworpen is aan een beginsel van recht en

redeneeringen volkomen teit

begrip van de Souvereiniteit Gods. Het

de souvereiniteit Gods ectypisch opvat, zijn

in

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 475

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's