GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 431

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 431

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

99

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). zoo

zv)

bovendien

en een

ciulis

De

de Gratiu Specialis oïdvaiigt

uit

de Bevelatio Spe-

èii

ivortclend in de paUngenesie.

(paTi6(ióg,

vier oieriyc facnUeiien daarentegen vallen in twee groepen uiteen

:

de ideüele (Jarid. en logische fac.) en de ma^terieele {med. en natuitrk. fac.)

en staan op grond van deze onderscheiding

onder scheideii verhouding. Ze ageeren

wat haar

zoo

Communis de

Gratia

haar

object,

geweest

Immers maar de

verduistering absolute

bij

Gratia Communis,

het subject is altoos, in

heeft.

doorwerking

der zonde zou

en bestaat onder het schild

is

ze alleen in

wien de Ze vinden

menscli,

gestuit

de)-

Gratia

Jmar de aansluiting aan de Gratia

Communis

verstaan.

Omdat nu mensch en zonde

alleen de

Theologische faculteit ons de verhouding van den

mei

denkobjecten

zijn

opzicht

de zonde en evenzoo met opzicht

tot

als

God

tot tot

en dus ook van de

den oorspro)ig als

kunnen derhalve deze denksubject de positie van haar object met

dingen

aller

zichzelf

kennen,

leert

oorsprong en het einddoel recht

de Gratia Specialis in een

tot

vier uit de

zooverre alleen de Grcdia Specialis ons de Gratia

Sj^ecialis in

réXog

het

gelijk het

Communis. Ook vinden leert

niensch,

absolute

gelijk

niet

maar

zijn,

subject betreft.

als

verduisterde

absoluut

de

niet

object

alle

zoo

verstaan,

van

den

het oog op zijn

dan

de faculteiten cds zoodanig alleen

op

zich

ze

tot

vier faculteiten

de resultaten der theologische faculteit

baseeren en daarbij aansluiten.

Van de natuurkundige

faculteit is

Specialis ten einde toe voorgel' ekend, teit

komt

dat

dat

hierbij,

de

te

zoo

gebied,

faculteit

de psychische

met

het

van de

zij

oorzaken

een ideëel

logische obj-^cl

gSulcc

menschen

theologie

de Gratia

van den mensch en Wil zij dus tpvx-n-

zich bepalen tot

haar

en deels van de logische

gegevens ontvangen, eenerzijds voor zoover deze o&iLa al

van

dan

ziekte

kunnen brengen. Maar nog veel inniger icordt de

's

tot

de medische facul-

bij

gaan en diensvolgens

iverk

moet

reeds

doen heeft met het

zij te

pisycliisciie

bepalen ivat

voor

maar

organisch samenhangt met

dit Güiicc

weienschappelijk eigen

hiermede de verhouding

en juridische bezitten.

en

gezondheidsleer

in

om

rekening

te

die betrekking tot de Gratia- Specialis

faculteiten,

die in

den logos en het ius

Voor de 2^hilologische faculteit ligt dit object in gelijk die èn in den mensch en in den kosmos

den er eatuurl ijken logos, aanwezig is en thans na

den val

indien niet de Gratia, S2)ecialis

dezen logos doet kennen.

niet geoorloofd is en anderzijds

bij

in

haar

geen van beide licht

ons

liet

te

verslaan

recht bestand

zijn,

run

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 431

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's