Locus de Consummatione Saeculi - pagina 90
College-dictaat van een der studenten
88
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Dat er dus veel bedrog bij geweest is en dat men dikwijls zulk bedrog ontdekte, bewees wel, dat zulk een geval niet re:^el was, maar daarom nog niet, dat de zaak zelf niet reëel is.
zekerde.
maar één macht in staat geweest om dit vervan den zondigen weg af te houden. Dat kon alleen de Heilige Schrift. De duivel- en doodenbezweringen enz. waren in Israël niet inheemsch. In de Roomsche kerk kwamen ze weer op, maar toch werd daar ook, wat te erg was, uitgeworpen. De Reformatie onderdrukte ze weer geheel. In het midden der 18*^ eeuw komen ze weer op, en elke nieuwe evolutie van het ongeloof werd en wordt nog gevolgd door een verschijnsel, dat in deze
Nu
is
er blijkens de historie
schijnsel
categorie thuishoort. in Duitschland en is vastgeknoopt aan den naam van voegde zich in het laatst der vorige eeuw een Zweed
Het komt vooral voor Cagliostro.
Daarbij
Schwedenborg met een nieuw verschijnsel; hij kleedde alles in heilige vormen en sleepte dientengevolge een aanzienlijk deel der geloovigen mee. Zijne geschriften zijn talloos en zijne volgelingen worden in vele landen gevonden. Schwedenborgianen bestaan nog. Toen daarna de philosophie onder Kant en Lessing tot krachtigen bloei kwam, deed zij een uitspraak, die dit verschijnsel in de hand werkte. Kant toch zei: uit de cpaivó^sva kunnen we niet tot de vov^sva komen'; dus: hij wist er niets van en kon de mogelijkheid ervan niet ontkennen. Zoo ook Lessing. Daarbij kwam toen de sentimentaliteit op (Feith c.s.), hetgeen ook meewerkte aan de verbreiding ervan. Ja, ten gevolge van het opkomen der philosophie en van het pantheïstisch karakter, dat zij droeg, werd dit streven zelfs thetisch bevorderd, en vooruit geholpen. De Natur -philosophie toch leerde, dat stof en geest identisch waren; en bovendien is het pantheïstisch streven dit: geen sprong meer te kennen, doch een altijd maar doorloopend proces. Zoo moest die voorstelling wel veld winnen. Want de dood maakt nu, evenmin als ze is een scheiding van ziel en lichaam, ook geen coupeuse meer in het proces.
Het leven moest wel voorgesteld als na den dood voortdurende en dat wel de pneumatiseering van het cw^a, die, wijl er geen sprong meer werd erkend, al maar toenam. Zoo vond het samenleven der levenden met de
door
afgestorvenen
bij
de geesten ingang.
In het begin van deze
werk maken van de
eeuw
kwam
liier
nog
iets
Psychiatrie, de zielsgenezing;
anders
om
bij.
Men ging meer weg
langs medischen
krankzinnigen te genezen. Meer dan één psychiater dreef in dezelfde wateren af en zóo is met name in Jnlius Kerner een man opgetreden, die groeten
naam maakte.
Hij verkondigde, dat hij op
grond van zijne waarnemingen moest
constateeren, dat inderdaad in die krankzinnigen andere personen inwerkten.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's