GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 272

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 272

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

270 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

Andere Vermittlungstheologen evenwel laten ook dat varen en philisopheeren de tegenwoordige gestalte van den mensch is eene gebrekkige, maar dan in de eeuwigheid ontvangt hij eene volmaakte gestalte; en die allervol-

aldus:

maakste gestalte is de GcpaCqa ding den kogelvorm hebben!

d.

i.

de kogel. De mensch zal dus in de opstan-

de kerk zich hierover uit? Onze Gereformeerde theologie trad hier nadere verklaring; maar ze mainteneerde alleen de belijdenis van de identiteit des lichaams. De Luthersche kerk heeft die identiteit nader verklaard als reproductio, dat namelijk al die zelfde stofdeeltjes, waaruit het lichaam eens bestond, weer zouden worden teweeggebracht en ineengezet.

Hoe

liet

niet in

De kerk handhaaft dus

de identiteit. Zij

kelijk door de Schrift geleerd,

wordt dan ook niet alleen uitdrukheel den organischen bouw der

maar ook door

Heilige Schrift geëischt. De schriftuurlijke voorstelling

toch

is niet,

dat

God de Heere

eerst milli-

oenen zielen maakt, welke Hij dan daarna ieder een Uchaam aanpast; maar zóó, dat Uchaam en ziel bij één zelfden persoon hooren en het eigendom van dien persoon zijn. Elke ziel heeft haar eigen lichaam, is op dat lichaam aangelegd, voor dat lichaam bestemd. Viel dus bij de opstanding de identiteit van het lichaam weg, dan zou het lichaam nooit meer het lichaam van die ziel kunnen worden. Tot eene andere voorstelling dan deze gaven

1

Cor.

15 en 2 Cor. 5 aan-

leiding.

Hieruit leidde

men

vernietigd

was,

sn^ysiog ohCa, die van deze rj eene andere, eene oUo8on,fi Iv. Qsov voor in de plaats kwam. Dat zat ook, dus redeneerde men, in het sitsvSvaaaQ-ai; waarvan hier sprake is, hetgeen men aldus verklaarde, dat, als het ééne kleed uitgetrokken werd en men dies yv^vóq werd, dan een ander werd aangedaan;

2 Cor. 5

aarde

(het

:

1,

2.

lichaam)

af,

dat als

er

werd derhalve een novum quid aan den mensch gegeven, zoodat identiteit kon bestaan.

er

er

geen

Deze verklaring is echter reeds hierom onhoudbaar, daar op de vraag hoe moest het dan in beeldspraak gezegd, geen antwoord kan gegeven. Er worden hier immers twee beelden gebruikt, dat van eene oUCa en dat van eene ter wereld kan men dan XiTcóv; doch, terwijl men deze beelden gebruikt, hoe dan van afbreken, behooren, beeld het bij die woorden, in dan anders spreken met het beeld dus hier is identiteit De uittrekken. en aanopbouwen, :

tegenspraak en daarom mag dus uit deze plaats niet tegen de idengeconcludeerd. Hier worden mechanische beelden gebruikt en alleen uit organische beelden valt in deze kwestie te concludeeren.

zelf

in

titeit

Daarom moet verwezen naar

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 272

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's