Locus de Consummatione Saeculi - pagina 339
College-dictaat van een der studenten
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). niet
heid
meer afgaan. Toen gingen was en ivat niet.
de keizers als overheid zelf uitmaken,
iva.t
tvaar-
zien ive de gerechte straf van God over de kei-ken voor hare dwaling aanvaarden van de paganistische positie in het rijk van Gonstantijn. Reactie bleef evenwel niet uit. De bisschoppen van cle kerk van Christus te Rome kwamen in verzet. De kerk van Rome mocht zich in dien tijd op uitnemende bisschoppen beroemen. Daar nu de keizer in Byzantium zetelde, stond de bisschop van Rome ook niet onder hofinvloeden, was hij vrijer in zijn beweging en deels uit zin voor de waarheid, deels om aan het Westersche rijk zelfstandigheid te geven, hebben de bisschoppen terecht dit kwaad bestreden, door op den voorgrond te stellen, dat alleen aan de kerk het recht toekwam om uit te maken, wat waarheid was en wat niet. Maar, gelijk het
Hierin
bij het
meer gaat, was dit inzicht bij reactie geboren, de reactie zelf ging te ver. Toen ontstond het pogen van Rome om eigen macht in het zichtbare als eigen onafhankelijke macht te vestigen. Het was Rome niet alleen meer om de zaak der waarheid te doen, maar ook om het eigendom van kloosters en kerken. Geschillen ontstonden op
De hiërarchie breken
en de
't
punt van belastingen, asylrecht enz. het overwicht van de overheidsmacht
werd geboren om
kerk als „staat in den staat"
de bisschop van
te
vestigen.
Toen
dit gelukte,
te
werd
Rome
als Paus boven de overheid verheven. midden van al die worstelingen, de Christelijke kerk nog niet de behoefte gevoeld aan eene thetische en positieve behandeling van den Locus de Magistratu.
Evenwel had,
te
'
Werden
in de eerste periode de staatsinstellingen indifferent
de tweede periode beschouwde thetisch
men
zo als uit den booze.
beschouwd,
in
A^andaar bet anti-
karakter dat de behandeling dezer stof kenmerkte.
Summa
van Petrus Lombardus vinden we zoo quodlibeta over allerlei hem echter geen sprake van een Locus de Magistratu. Wanneer Thomas Aquinas in zijn „Summa" een uiteenzetting geeft van de In de
quaesties,
bij
beginselen der waarheid, die nog de wereld beheerscht, dan roert
Magistratu alleen daar even aan, waar
hij in
de autoriteit ter sprake brengt van leges divinae én leges
De 20^^^
eerste,
die
Caput van
deze het
4^
quaestie boek
den Locus de
humanae
als noodzakelijk gevoelde, is
zijner
hij
het hoofdstuk „de auctoritate legum",
Institutie
is
het
ofciviles.
Ca1v
ij
n.
Het
uitgangspunt voor dezen
wat later daarover in de Gi-ereform eerde Dogmatieken voorkomt, dan eene repetitie van dit „grundlegende" van Calvijns arbeid. Tegenover Calvijn optredend, heeft B e 1 1 a r m i n u s in zijn „de Controversiis", in het stuk de Pontifice Romano, Caput 5, deze quaestie behandeld, maar uitsluitend in rapport tot den Pontifex Romanus. Locus. Alles, is
niet
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's