Locus de Consummatione Saeculi - pagina 216
College-dictaat van een der studenten
214 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
schende
is
geworden.
Zijne parousie
is
dus niets anders dan
liet feit te
con-
stateeren.
Rothe vooral stond deze meening voor. Hij zei: de kerk is niets anders dan een vehikel om het christendom overal in staat en maatschappij in te brengen en in te doen dringen; zoodat dus die kerk al minder en minder moet worden om eindelijk, als alles voltooid is, evenals een steiger na de om eindelijk in den voleinding van het gebouw, weggebroken te worden ;
christelijken staat op te gaan.
Deze voorstellingen
zijn,
de eene voor en de andere na, alle in strijd met
de duidelijke openbaring der Heilige Schrift. Zij toch leert: Christus, als Hij wederkomt, ternauwernood op aarde geloof geen kwestie dus van kerstening der wereld; 2. dat velen geroepen, maar weinigen uitverkoren zijn; de wereldmacht zal zich zóó tegen den Christus keeren en woeden, dat de uitverkorenen zelfs verleid zouden worden, indien die dagen niet verkort werden 3". dat de Christus zal komen om de laatste worsteling met Satan te strijden, 1",
dat
de
zal vinden;
;
om
dus niet enkel
In den laatsten
de voltooiing van zijne macht te constateeren. tijd
derhalve, waarin Christus
komen
zal, zal
het zóó
zijn,
dat
de uitverkorenen op een klein hoopje zullen zijn teruggedrongen en bijna zullen afvallen. Al die andere voorstellingen moeten dus als anti-schriftuurlijk
worden tegengestaan. Matth. profetie.
25
:
1
— 13
„de gelijkenis der maagden"
Immers aan
het
tó-cs
van
Heeren van Matth. 24 vooraf; het
vs.
1
is
ook eene eschatologische
gaat de eschatologische rede des
slaat dus op de YtOjYousie. JéKunÜQ&svoL; die
maagden vat men gewoonlijk op als zielen, doch dat is niet schriftuurlijk, wel komen de kerken in de Schrift voor onder het beeld van ndgO-svoL. En bovendien zou het getal 10 al zeer slecht bij zielen passen; want het symbolische déna wijst op de volheid der wereld. Met de 10 maagden worden dus bedoeld de kerken der geheele wereld. Die kerken dan dragen niet alle hetzelfde karakter. Ze hebben wel alle de
maar aan de eene zijde zullen groepen zijn. die lampen hebben met aan den anderen kant die met lampen zonder olie. De laatste hebben dus wel den uitwendigen vorm, maar missen den Heiligen Greest. (In de profetieën van Zacharia is de olie symbool van den Heiligen G-eest). Zij zullen, als het oordeel nadert, nog wel willen terugkeeren om dien Gfeest te verkrijgen, maar zullen dan niet kunnen. In de brieven aan de 7 kerken in de Apocalyps worden de kerken wel geteekend als eene heptade, natuurlijk 7 typen van kerken aanduidende, maar daar worden de kerken van haar geestelijke zijde bezien en in heiligen zin is het
XafiTtüSsq.
de
olie,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's