Locus de Consummatione Saeculi - pagina 542
College-dictaat van een der studenten
210 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). gens de
SchriftnurUjke
beschouwing moet uit den aard der zaak
liet
regnmn
waardoor Psalm 2 tot ziin recht Icomt. Ik toch lieb mijnen Koning gezalfd over Zion, den berg mijner heiligheid (vs. (3). Dit is ab aeterno, in liet eeuwige heden geschied, alzoo in de Constitutio Mediatoris zelf. Nu kan men tot koning gezalfd en tot koning gesteld zijn, zonder dat men zijn regnum aanvaard heeft. Die aanvaarding nu kon eerst plaats grijpen, nadat in het regnum essentiale door de zonde de stoornis was aangebracht. Op een schip, dat in zee gaat, voert men eene
oeconomicum beginnen by de
verbandkist ken,
micum jjen.
mede met
wanneer
b.
v.
Constitutio Mediatoris. Dit is het,
daarin gereedliggend verband,
iemand
zijn
om
been breekt. Zoo ook lag
het eerst te gebruihet
regnum
oecono-
kon niet toegepast, zoolang de hreuke nog niet Jiad plaats gegreDie breuke greep plaats door het inbreken van de zonde in deze aardsche gereed
het
;
bedeeling, het regnum essentiale wordt verstoord en van dit oogenblik begint nu de uitoefening van dat koninklijk gezag. Een nader stadium trad dit koningschap in bij de constitueer ing van het volk Israël, omdat toen in het volk van Israël het volk van God, waarover Hij Koning was in symbolischen vorm optrad. Maar ook in wat daarachter ligt is reeds het regnum oeconomicum werkelijk gaande en zich bewegende, zoodat we in het Oude Testament gedurig stuiten op zekere tegenstelling tusschen God en den Heere, alsof God tot den mensch en tot Israël over een anderen God en over een anderen Heer spreekt, zoo zelfs, dat in eenzelfden tekst soms de beide benamingen als zoodanig naast elkander voorkomen. Wat nu geldt van het munus profeticum en sacerdotale van Christus, geldt ook van Zijn munus regale, en in die mate is Christus in het Oude Testament de over Israël heerschende Koning, zoodat men verkeerdelijk meende, dat, waar Jehova stond, Christus daarmee bedoeld was; immers de openbaring aan Mozes in het braamboseh is eene openbaring van God Drieëenig. Maar dit neemt niet weg, dat de Schrift zegt, dat de Messias er reeds is en reeds met Israël lijdt. Jes. 63 vs. 9. In al hun benauivdheid ivas Hij benauwd. In 1 Petr. 1 vs. 11 zegt
de Apostel Petrus ten opzichte van het munus profeticum, dat de geest van Christus reeds in hen werkte. Zoo was Christus dus reeds over Zion koning in
nog eer de symbolische vorm in Israël en Jeruzalem optrad. Ziet dan kan men de profetieën niet verstaan. Eer het volk van Israël
geestelijken zin
men
dit niet in,
naar Kanaan trekt,
is Christus Koning. Wal in Kanaan gebeurd is, is symboaardsche vorm en veraanschouwelijking van Zijn werkelijk koningschap. Zoo eerst begrijpen we, hoe de profeten over Jeruzalem en hunne profetieën heen konden wijzen op de Parousie en op een eeuwig koninkrijk. hl Israël is de uitoefening van Zijn koningschap symbolisch en typisch
lisch
teeken,
is
en eerst na de Vleeschivording, nadat Hij de menschelijke natuur aangenomen
.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 542](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's