Locus de Consummatione Saeculi - pagina 236
College-dictaat van een der studenten
234 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
worden tusschen de
hiërarchie, die
zich gesteld heeft als ecclesia represen-
ware, de eigenlijke kerk en tusschen de massa gedoopten, onder dat juk der kerk liggen. als de
tativa,
massa nu is geen kwestie van eenig anti-christelijk element, dan een sloven en zwoegen om zaligheid te krijgen.
die
Bij is
niets
Het droeg
moet
anti-chi-istelijke
niet
altijd
Van den beginne aan was
daar
Maar deze
dies alleen gezocht in de hiërarchie.
hetzelfde karakter.
die
er volstrekt
niets
anti-christelijks bij haar te bespeuren. Eei-st sedert Gregorius VII en volgende pausen, toen de hiërarchie zich als eene op zichzelf absolute macht in de wereld geponeerd heeft, treedt eigenlijk het hiërarchische op en sluipt
het
anti-christelijke
een
christelijk
element
binnen.
Eerst
toch
draagt de
hiërarchie
nog
bedoelende dan de voortplanting aan het Evangelie en de onderwerping der bekeerde, gedoopte volkeren aan Christus. Daarna vertoont zij een 'pseudo-christeUjk karakter van het oogenblik af, dat men aan de kerk zelf zaligmakende macht ging toekennen, zich dus voor den Christus in de plaats stelde en alle pogingen om zaligheid te erlangen karakter,
meer op Hem,
niet
niets
anders
maar op den thesaurus
ecclesiae richtte.
Toen immers
eene met genade toebedeelde en genade uitdeelende macht naast den Christus en dat wel met het kennelijk doel om Hem na te bootsen. En dit pseudo-christelijke karakter bleef zij aldus behouden, zoolang men zich nog altijd op de Schrift beriep. Antichristelijk werd het van het oogenblik af, dat er in de kerk enkelen opdoken, eerst als eenlingen, maar weldra geheele kringen en groepen, die de pseudo-christelijke hiërarchie op zij wierpen en weer naar den waren Christus grepen, weer tot Hem zelven gingen. Dat was het karakter der Reformatie: die geloovigen verwierpen de zaligmakende kerk, den „pseudochrist" om te grijpen naar den Zaligmaker, den echten Christus. Van toen trad de hiërarchie op als een redster:
af kreeg de
Roomsche
kerk, de pauselijke hiërarchie,
G-ods vervolgde en het op
Na
1648 evenwel,
dus
de
van
dat
eene de zonde nitdelgende,
hun dood
omdat ze deze kinderen
toelegde, een anti-christelijk karakter.
het jaar van den algemeenen godsdienstvrede, waarin
vervolgingen ophielden, heeft de pauselijke hiërarchie meer en meer anti-christelijk
karakter
losgelaten
en
is
ze weer in haar vroeger
psendo-christelijk karakter verzonken.
Daarom noemt onze Nederlandsche Confessie Rome dan ook maar eene vcdsche, eene pseudo-kerk.
niet een tegen'
kerk,
Deze uitdrukking kan dan ook nooit op de synodale hiërarchie worden toewijl deze zich nooit in het stuk van de zaligheid der ziel heeft gemengd, zich nooit als eenen pseudo-christus heeft opgeworpen, noch ooit het karakter aannam van zich in de plaats van Christus te stellen. Zij, die
gepast;
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 236](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's