Locus de Consummatione Saeculi - pagina 65
College-dictaat van een der studenten
63
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). lungstheologen, voorgedaan
de
trachtten
Schrift
vorige
de
kunnen
zijn,
als
waren
zij
geloovige christenen, die alles uit
bewijzen. Zij dreven evenwel op de stuwkracht der
philosophie
pantheïstische in
te
en sloten zich aan
bij
de Rationalisten, die reeds
eeuw hadden geleeraard, b. v. dat de sterren niet onbewoond maar dat men na den dood naar een ster gaat, en dan van de
eene ster naar de andere verhuist die dus de conditie van ons bestaan altoos perpetueeren, de eeuwigheid maken tot een voortzetting van het kosmische ;
hoewel op een eenigszins andere manier geleid. Tegen deze voorstellingen, die, hoewel ze nog niet zoo sterk in de gemeente doorbreken, toch allengs verder doordringen, hebben we ernstig te waken en te strijden. In de Ethische kringen hebben we dit verschijnsel, dat een predikant enkele menschen, liefst dames, freules, voor zulke denkbeelden tracht te winnen. Dat zijn dan de verst gevorderden, de kern der gemeente; niet menschen, die zich het dichtst bij God gevoelen, maar op het gevoel drijvende dametjes, die zulk een esoterische leer gaarne aannemen. Het resultaat daarvan kan geen andere zijn, dan dat alles weer rijp wordt voor een terugkeer naar de Roomsche kerk. Immers de leer van het vagevuur was het kernleerstak der Roomsche kerk. Nog twee opmerkingen. a. In de Irvingiaansche en andere kringen van de Engelsche staatskerk (Tractarianisme) en bij enkele Hoog-Luthei-sche kerken ziet men, waar dat streven heengaat. Onder Tractarianisme verstaat men de richting of leer van leven,
Newman,
die tractaatjes begon uit te geven. In die tractaatjes dreef men zulk eene voorstelling der waarheid, waarbij op het eten van het brood bij het Avondmaal zóó de nadruk werd gelegd, dat men het communiceeren ging als een middel om het eeuwige leven te eten en in te drinken, Verder leidde het tot weer invoering van het altaar in de Engelsche kerk, van de miskleederen enz., van heel den ritus van Rome. Sterk is onder hen, in die Engelsche staatskerk en sterker nog onder de Irvingianen het panthe-
beschouwen
in den ritus, maar ook in de leer een vond èn op het stuk van het vagevur, èn in het formeel invoeren van een dienst der gebeden voor de dooden èn in de aanbidding der heiligen enz. Dergelijke misbruiken sluipen van lieverlee ook in
ïstisch
drijven,
feitelijke
zoodat niet
terugkeer tot
alleen
Rome
de Hoog-Luthersche kerken
plaats
in.
van het feit, dat men door het aannemen van een zuiveringsproces Rome in de hand werkt. h. Doch deze voorstelling heeft ook nu weer, evenals in de middeleeuwen het gevolg, dat ze den ernst uit het leven bant. Onder do bovengenoemde kringen toch vooion zich liot liost tliuis de gi-ooten Dit
ter
bevestiging
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's