Locus de Consummatione Saeculi - pagina 577
College-dictaat van een der studenten
245 College-dictaat van een der studenten (Dog-matiek). Vs.
4.
Zoo
dan gerechtszaken
gij
die in de gemeente
minst geacht
hebt, die dit leven
aangaan,
zet die
daarover,
zi^n.
Wie worden er onder deze minste der broederen verstaan? Onder de minste der broederen worden natuurlijk niet verstaan onnoozelijke bloeden of sukkels, die van geen toeten of blazen weten, al behoeft men daarom ook niet om te zien naar mannen, wier geestelijk leven het hoogst staat. Bedoeld worden practische mannen uit de gemeente, met een helderen kop en met zin voor rechtschapenheid. Geen verdere hoogere eigenschappen zijn daartoe noodig. Brengt men dus dezen tekst tot zijn ware proporties en afmetingen, dan is niet alleen de schrik voor het Anabaptisme verdreven, maar blijkt zijne toepasselijkheid ook op onzen tijd voor elk^n kring en elke groep, waarin gemeenschap der heiligen bestaat. Volgt men deze vermaning niet op, dan zondigt
men
tegen God.
1 Cor. 5 VS. 0-13. Deze nitspraak gaat juist vooraf aan de zooeven behandelde woorden en komt voor in hetzelfde redebeleid. Het was vooral in de kerk van Corintho, dat de verhouding tot de ongeloovigen aan de orde was gekomen. Pauhis had geschreven tegen de velerlei zonden, die daar heerschten, tegen de zonden van hoererij, ellende en wellust. Op degenen, die zich daaraan schuldig maakten, moest de tucht worden toegepast en met de zoodanigen mocht de geloovi'ge geen omgang hebben. (Cf. vs. 9.) De gemeente van Corinthe had zich hiertegen verzet want zeiden ze, dan moeten we de wereld uitgaan. Het leven van Corinthe uit die dagen geleek toch op het leven in het Parijs van thans. 3».
Wil Paidus
nu
hier de toepassing van de mi/jdingen der Anabaptisten ?
Wordt
dualisme toegepast op het maatschappelijk verkeer? Neen, zegt Paulus, ik bedoel niet, dat gij niet zult omgaan met ongeloovigen als hoereerders en dronkaards, want zoo zijn de menschen nu eenmaal, en anders zouden we uit de wereld moeten gaan; maar dit is mijne bedoeling: indien er onder degenen, die den Naam van Jezus Christus belijden, zich sommigen zoodanig gedragen, dan moogt ge met dezulken geen omgang hebben en moet gij door uwe mijding opkomen tegen hunne pretentie, dat zij den Heere toebehooren en alzoo leven. Aldus staan de mijdingen der Anabaptisten tegenover de mijdingen van Paulus. De Anabaptisten passen de mijding toe op het
hier
het
spiritualistisch
onderscheid
van kerk en
Christus belijden,
waarvan de
ivereld.
een den
Paulns op ttvee menschen, die beiden den weg des Heeren beivandelt, terwijl de ander
dien met zijn voeten vertreedt. 4«.
Joh. 18 vs. 36.
Deze uitspraak,
die
we
reeds vroeger behandelden,
is
de hoofdtekst, waarop
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's