GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 402

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 402

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

390

men daar dan

Liefst denkt

XV.

HOOFDSTUK

I.

niet over, en laat het in het duister liggen,

en troost er zich mee, dat de Christus op Golgotha dan toch metterdaad onze zonde aan het hout draagt. Maar hoe die zonde op Christus kwam,

wanneer

Hij ze

op zich nam, en op wat wijs

Hij ze droeg,

daar geeft men

zich geen rekenschap van.

En

Onze zonden

een vervoerbaar pak, dat tot op Gethsémané

zijn

niet

als

toch,

daarbij

kan men

niet

blijven

staan.

Hem in Gethsémané op zich genomen om het bij zijn sterven weer af te leggen. Men kan dit niet uitwendig noch physisch opvatten. En het moet

ergens rusten kon, en dat toen door is,

derhalve klaar en duidelijk voor ons bewustzijn zijn uitgemaakt, wat met bedoeld. En dit nu ziet ge nooit in, en ge altoos haperen, zoolang ge Jezus' lijden en het dragen van onze schuld pas bij Gethsémané laat beginnen; en licht daagt dit

dragen van onze zonden

op

dit

u

punt

is

blijft

deze donkerheid eerst dan, als ge met den Catechismus, blijkens

in

Vraag

36,

in zijn

ontvangenis en geboorte, en dienovereenkomstig dan ook, blijkens

Vraag

37,

het dragen

zijn

van onze schuld

aanvang reeds

zijn

laat

nemen,

reeds laat beginnen bij het begin van zijn leven.

lijden

Dit gevoelt ge toch,

alle

moet „dragen van met name van een Lam

mechanische,

uitwendige

voorstelling

afgelegd. Al het spreken der Heilige Schrift van een

hier

onze zonden op het hout" en wat dies meer zij, Gods dat de zonde der wereld wegneemt, is figuurlijke, overdrachtelijke aan

ontleend

taal,

Ook

wezenlijke.

zinnebeeldig.

En

die

den

offerdienst.

offerdienst

het wezenlijke

Maar

op zich

was

niet

zelf

alleen

was

offerdienst

die

slechts

is

figuurlijk

het beslotene in

Gods

het

en

raad,

dat door dien offerdienst wierd afgebeeld.

Om die

zich van dit dragen onzer zonde, en dientengevolge van de striemen

ons genezing aanbrachten, een klare voorstelling

te

kunnen maken,

moet ge dus terstond het oog op God den Heere richten, en u afvragen wat in heel deze zaak van 's Meeren wege geschiedt.

En dan

sta

noch van een

op den voorgrond, dat er noch van schuld, noch van zonde, staat, noch van een lijden sprake kan zijn, dan enkel ten-

gevolge van Gods rekening en Gods doen.

Denk u is

in

in

een land de Overheid en de wet en den rechter weg, en er

dat land geen overtreding en geen schuld en geen vonnis en geen

is er om het even. Maar zoodra de Overheid komt en de wet en de rechter, dan wordt er overtreding aangebracht, schuld afgewogen, vonnis geveld en straf toegewezen. Schuld is dus niet iets, dat in de lucht hangt of op zich zelf wezenheid

straf meer. Alles

heeft,

maar

alleen geboren uit de rekening en het oordeel

Gods.

Uw

schuld

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 402

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's