GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 384

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 384

Derde deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

XXXII. HOOFDSTUK

ZOND.

386

Een kind van God,

over het geloof.

baart

wedergeboren

eindigt altoos

is,

keeren tot geloof

te

d.

w.

een uitverkorene die

z.

en in dat zich be-

zich te bekeeren,

komen. Wie gelooft nu ? Antwoord

hem. Dat kan

gelooft voor

met

VUL

schuld betalen en onze gerechtigheid te weeg brengen sterven;

„de

Leidsman en Voleinder des

overste

zich

en dus ook niet zaligmakend voor ons gelooven. Hij

"*^niet voor ons hekeeren, is

voor ons lijden en

volkomen volbrenging der wet. Maar Christus kan

de

in

;

en daadwerkelijk voor ons de gehoorzaamheid betoonen,

lijdelijk

tot

zelfs

Niet Christus

I??)'.

:

Christus kan alles voor ons doen. Onze

niet.

maar

geloofs",

zijn geloof is

nooit het geloof van een zondaar, en kan dus nooit voor onsgeloof in de

plaats treden. Hier vindt dus de plaatsbekleeding haar grens. Geloof on'"

van den innerlijken dood

derstelt bekeering

geloof

was

tot het

eeuwige leven, en zulk

Christus ondenkbaar en onmogelijk. Hieruit volgt dus dat

bij

ge zelf gelooven moet, evenals ge u zelf bekeeren moet, en dat dit twee

dingen ^

Christus niet doen kan voor u en in

zijn, die

nu

uw

dit

doode

ik

dood

bekeeren zou,

ik öf zich

zou komen.

uw

daarentegen

Is

dergeboren; dan

ja,

die levensuiting

is,

uw

plaats.

Zoolang

het natuurlijk een volstrekte onmogelijkheid, dat

blijft

is,

moet

of

wat

ik levend

er

gemaakt;

levendgemaakte

dit

meê saamhangt,

tot geloof

leeft het; is het

we-

ook uiten; en

ik zijn leven

dat het zich bekeert en gelooft.

men

Wie het voorstelt alsof iemand door zich te bekeeren pas tot Christus komt en door te gelooven eerst met den Heiland in vereeniging geraakt, predikt puur Arminianisme. Dan toch kon Hierbij

< iemand niet.

echter ga

die

niet mis.

nog dood was,

dood zelf ten leven gaan

uit zijn

Er kan dus nooit sprake van

tot geloof zal

komen,

zijn,

wedergeboorte

tenzij de

;

en

dit

kan

dat iemand zich zal bekeeren, of zij

voorafgegaan; een ^éh^éi

verborgene daad Gods, die Hij door zijnen Heiligen Geest in ons tot stand brengt,

de zondaar volstrekt

en waarbij

daad eenmaal in hem los

van Christus

Gods verbonden zijn

;

dan

;

dan

wedergeboren

ik

gekomen, dan

tot stand is hij

lijdelijk blijft.

Maar

is

nu deze

ook niet meer

is zijn ik

door een verborgen levensband met den Zoon ik

is zijn

van dood levend geworden

;

en kan nooit

Komt

werken, of Christus werkt in hem.

dus een

toe,

om

zich te bekeeren,

der bekeering niet door hem,

los

van den Christus, volbracht, maar dan

wedergeboren persoon er

werkte de Christus hierbij in hem.

Want

onze medelijdende Hoogepriester, dat

mystieke unie vereenigd

te

alzoo

hij,

is

dan wordt deze daad

hij

na ons

ik

ook

in de bekeering

met

zijn

persoon in

hebben, in de daden van bekeering, geloof en

heiligmaking op ons inwerkt, zoo inwendig door den Heiligen Geest, als

uitwendig door

hoe

nauw en

het

Woord en

het voorzienig bestel in ons leven. Maar

teeder en alomvattend deze werking ook

zij,

het resultaat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 384

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's