GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 113

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 113

Derde deel

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZOND. XXVIII. HOOFDSTUK VI.

van nature.

115

Doch' hierop wijst

de Heere ons in zijn Avondmaal Avondmaal dat brood en dien wijn gelijk ze daar op den disch staan, en hij neemt ze naar het gebruik, dat aan dien disch voor brood en wijn in zwang was. Immers dat breken van het brood was niet iets opzettelijks, wat Jezus nu voor het eerst of wat Jezus alleen reeds

Neen,

7iiet.

neemt

hij

bij

het

Elk huisvader brak aan den Paaschdisch de Mazzuth, die

deed.

nog onder den

naam van Joodsch Paaschbrood

in onze groote steden zien

kan. Deze groote, platte, ronde, ongezuurde broeden,

om

legd

ze

en voor één persoon was zulk een brood

maar aan

wierd de wijn niet toen pas door Jezus,

goten, doordien uit één beker, die rondging, allen

beker tot

vijf

er op aange-

van den wijn indruk, en het

opneemt en eenvoud

te groot.

eiken

Paaschdisch

ver-

saam dronken, en deze

daarbij spreekt

stilte,

maakte ook door het ruischen

hierop dat Jezus doelt, als

is

van

den beker

tvij

vermoeden,

die

leven aan geen breken van het brood, noch aan dat

dagelijksch

van den wijn gewoon

plechtig uitgieten

hij

„zijn vergoten bloed." Heilige, goddelijke

dus in deze instelling, nog veel meer dan

is

men

En zoo ook

maal gevuld wierd. Dit herhaaldelijk vullen van den éénen

groeten beker, te midden der plechtige

het

waren

gebroken, en in stukken rondgedeeld te worden. Snijden kon

niet,

in

men nu

zijn.

Maar voor de

discipelen, die

gedurig het brood braken, en aan die plechtige gieting van den wijn ge-

woon waren, was er in het heilig Avondmaal letterlijk niets bijzonders. gewoon toe. Alleen maar, toen het nu aan het breken toekwam, lei Jezus op eenmaal in dat gewone broodbreken een peilloos Alles ging geheel

evenzoo in dat gieten van den wijn in den beker Nu toch wierp hij op dat brood de schaduw van

en

beteekenis,

diepe

een nameloos diepen zijn eigen lichaam,

en

als

wijn

het

op dat breken van het brood de schaduw van zijn kruis,

wordt uitgegoten doet

wijn

de

zin.

hij

ons in dat uitgieten van den

ruischen hooren van zyn bloed dat vergoten wordt voor veler

zonden.

En

hierbij

komt dan nu nog

dezen wijn ronddeelt, aan zullen eten en drinken.

ken

wijn,

waarop

zijn

Het

is

gelet moet,

in de derde plaats, dat Jezus dit brood

dus ook een gegeten brood en een gedron-

want

eerst in dat eten en drinken

de heilige symboliek voleind. Eten toch of drinken

bestanddeel dat het

in

is:

in

wordt

een ons eerst vreemd

ons opnemen, en nu de goddelijko bewerking ondergaan,

met en door goddelijken zegen

in

ons eigen vleesch en bloed wordt

omgezet. „Die mijn vleesch eet en mijn bloed drinkt, die ik

en

jongeren geeft en hun gebiedt, dat ze die

hem." Hier

meenschap, waarin

blijft

in mij en

dus een heilige teekening van de allehnnigste ge-

is

werking óns met dien Christus en den Christus met ons brengt; mits, en dit worde nooit uit het oog verloren goddelijke

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's

E voto Dordraceno : toelichting op den Heidelbergschen Catechismus - pagina 113

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 631 Pagina's