GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 302

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 302

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

290

voor het ambt. Hij wordt, Heiligen Geest gezalfd. Hij

XII.

om

HOOFDSTUK

II.

kunnen bedienen, met den ontving daartoe den Heiligen Geest zonder dit

ambt

te

mate.

En deze

aldus verordineerde en in het ambt ingestelde mensch Chris-

tus Jezus, ontvangt nu last en macht,

de kennisse

in te

brengen, hen

om, in de verkorenen des Heeren

te verlichten

en hun bewustzijn te zuive-

ren en te verlichten.

Toch moogt ge

dit

niet

weer zóó denken,

Christus Jezus niets met het eeuwige

als

had nu deze mensch

Woord gemeen. Het

speciale

mag

losgemaakt van den algemeenen achtergrond, waarop we wezen. Integendeel, juist het Woord is vleesch geworden. Juist de Tweede

niet

Persoon trad in Jezus op. Het was de Zone Gods die gezien is als de Zoon des menschen. Zijn ambtelijk vermogen om in Gods kinderen het bewustzijn om te zetten, te zuiveren en te verrijken, was dan ook niet van buiten op hem gelegd, maar wortelde in die wonderbare Theologia unionis, die onze Middelaar, naar luid van de belijdenis der kerk, bezat. Door Theologia unionis i) toch drukten onze vaderen uit, dat de Middelaar zijn eigen kennis van de dingen en het wezen des Heeren Heeren, niet door mededeeling ontvangen had, maar krachtens zijn eigen eenheid met het god-

Wezen

delijk

bezat.

Gods

is

is uit den Vleeschgewordene niet weg. De Zone den Zoon des menschen. De Tweede Persoon is in

Woord

Het eeuwige

niet buiten

Jezus van Nazareth.

Dat nu de mensch Christus Jezus

in

dien zin als Profeet optrad heeft

een stipte en strenge beduidenis. Veel

is

overal in onze

eeuw over

het eigenlijk karakter van een profeet

gehaspeld en verhandeld. Een profeet,

zei

dingen die komen zullen. Een ander zag

Gods

oordeelen.

in

hem

is

een voorzegger van

een aankondiger van

Een vierde een nationaal En zoo doolde men steeds verder buiten Gods

Een derde, een

bestraffer en volksleider.

de één,

zedelijk getuige.

Woord om. Naar dat Woord toch is de beteekenis en het karakter van een profeet geen oogenblik onzeker of twijfelachtig. Een profeet is, naar luid der Heilige Schrift, iemand die uit Gods raad aan zondaren bekend maakt al

wat voor hen noodig

zouden dienen. Er traden in

^)

Israël

is

ter

behoudenis en opdat ze hun

ook valsche profeten op. En wat

Godskennisse krachtens innerlijke eenheid met God.

is

God met

eere

nu het doodelijk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 302

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's