De verflauwing der grenzen - pagina 80
Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit op 20 october 1892
78
geerig
gebied
ScHULER,
56)
o.
Thilo.
Cf.
durch welche
die
er
Anstrengungen,
57)
wierd
ook
i.
p.
1.
ons
De
behoefte
dat
niet,
werthe Formel A. A.,
so
das Ziel aller seiner
der Gegenwart, 1847.
ook de Noumena bestonden^ toch
Want,
uitsluitend subjectief geformeerd.
wat
van de noumena
wijs er
uit zekere
toch was het niet deze prikkel, maar het prisma
stand
tot
kwam.
met het denken
het zijn
bevrediging erlangen, zoolang nog de noumena^ uitgetrokken,
be-
die
ist
143.
uitging,
om
Dinge
Demzufolge
Dinge,
der
Cf Biedermann, Kirihe
waardoor het beeld
subject,
als Identitat der
ihm
die
Identitat
waarneming
het beeld onzer
op
A7iregung
van het
58)
ist,
bleef hierbij de vraag open, op
al
Cf.
33.
alles identisch.
ist
des Pantheismus,
allgemeine
ontkende Kant toch
Al z.
o.
p.
1.
kann nur
Seins
Eines
alles
ausdrückt."
231; en Schade,
p.
des
P2inheit
Eroberung
glorreichste
o.
wijs-
p. 427; Maret, o. 1. p. 205: s Wir haben gesehen, Pantheismus die Einheit der Substanz und des Seins
Wenn
werden.
Romang,
op
leidde.
geestesdispositie, die
Panlogisme en Paukosmisme
II.
1.
Eifcr der
Aber die
verfolget. griffen
o.
van de
uiting
Pantheïsme,
131 sq. en
p.
1.
practische
het
tot
welchem
mit
de
slechts
revolutie
te
dekken kon
niet
haar volle
het ook slechts//-ö memorie
zij
het den \en bleven tarten, en de Practische Vernunft naast Asreine
opschoot. Het doel kon dus eerst bereikt, door óf van de twee termen
Vermmft
subject en object, gelijk Fichte deed, het object te schrappen, óf, gelijk Hegel
het
nog
waagde, object en subject beide
sterker
in het logisch
denkproces
te
laten opgaan.
59)
Cf M.ARET,
o.
p.
1.
205
:
sUnterdessen besteht der menschliche Geist
nur durch derlei Unterscheidungen. nisse
aufstellen,
heiszt
ihn
als
heiszt
von
Erkennen, heiszt unterscheiden
Unterschiede
allen
festsetzen
einen
;
;
Verhalt-
Gegenstand nennen,
andern Gegenstanden verschieden bezeichnen
;
eine
Idee haben, heiszt eine besondere Existenz sich vorstellen; wir können einzig unter solchen Bedingungen denken, reden, handelen. sellschaft,
Die
Intelligenz, die
das Leben lassen sich ohne dieselben nicht begreifen." Niet gaarne
tegen de verwarrende denkgymnastiek van het Pantheïsme d. het gezond verstand over; wijl op dit jgezond
de lage gemeenheid beslag wordt gelegd, te
lachen
met elk mysterie.
identiteitsgedachte,
ontzenuwt, door het zeker zoekt
alle
waarin te
het
Maar
om
Panlogisme"
s
verstand" thans zoo vaak door
het
is
te
loochenen, en
volkomen
juist,
zijn triomf wil vieren, het
onder deze denkoperatie
eenheid door opsmelting, en
is
.
.
ze heeft
te loor gaat.
dat de
denken
zelf
Want
zeer
berooven van zijn klaarheid en nuchterheid.
denken de algemeenheid, maar.
niets zoo het bijzondere
het
de ideale wereld
niettemin
denken
i.
Ge-
stel ik
aan deze eenheid
Dan
wordt het een
het resultaat een vermenging, die alle
denken
tart.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's
![De verflauwing der grenzen - pagina 80](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/de-verflauwing-der-grenzen/1892/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892
Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's