GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De verflauwing der grenzen - pagina 72

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De verflauwing der grenzen - pagina 72

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit op 20 october 1892

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

:

70 De Fransche

kon

uitgave

niet spoedig

ik

G. M. SCHULER

o.

De Nirvana

21)

131

p.

1.

v.

Die

v.

Max Muller,

Essays, Lpz. 1869.

huwelijken

denkbeeldige

tusschen de Aeonen, d.

machten, die in paarsgewijze tegenstelling

Böhme

22) Jacob

243

1. p.

— 52.

Nirvana. Onder Syzygiën verstonden de Gnostieken, vooral

Bedetiti/ng- der

Valentiniaansche,

geestelijke

ik

vgl.

een uitdrukking voor het grondelooze niets, waarin de

is

Buddhist wil terugzinken. Zie

de

genoeg vinden. Vandaar dat

Over het practisch Pantheïsme

met de Duitsche vertaling behielp.

mij

(1575

— 1624)

uit

den

f//''^-''////r/

i.

de

opdoemden.

was een innig vroom man, maar

die geheel

afdoolde op de paden der pantheïstische Theosophie. Zijn werken zijn het eerst

door een Nederlander, Hendrik Beets

gave de

van

die

is

Scheibier, Lpz. 1S31

Motte Guyon

la

weer

zijn

46 in zes deelen.

uit-

De werken van Mad.

door de Perfectionistische beweging van Pearsall Smith

zwang gekomen, gegoten

in

Amsterdam, uitgegeven. De beste

te

in

een Protestantschen vorm. Zxeh.v.

t>

A short

method of praycr and spiritual Torretits" door A. Marston, London 1S75. Een boekske dat verrukkelijk veel schoons vermengt met hoogst bedenkelijke dwaling.

23) Schelling heeft op later leeftijd gebroken

en

toen

is

een

het Christendom teruggekeerd,

tot

vorm,

die

meer philosophisch dan

met

oorspronkelijk

zijn

maar om ook

stelsel,

dit te gieten in

religieus was, en juist

daardoor nog

wel zooveel verwoesting aanrichtte als zijn oorspronkelijk Pantheïsme.

Het

24)

dat

God

is

volkomen waar, dat Schleiermacher

en

de

Schleiermacher,

min

zegt hij:

wereld identisch Z'/fl/<fi7//i',

»Von

zijn.

er

met nadruk tegen opkomt,

Hij neemt

ze als correlaat aan. Cf.

Berlin 1839. ed. Jonas. p. 162

der Idee der Welt

ist

als das Seyti itn Gegensatz gegen Gott gegeben'\ p. z.

i.

ist

nicht ohne die Welt zu denken; so wie

Welt denkt, merkt man, dass zijn

165,

sprake zijn van een Scyn Gottes ansser der Welt,

>Gott

stelling:

Der Irrthum

zelfde streven uit.

formule,

Het

maar onder

man

ist

Art,

359: Realen und Idealen

§

wie in

niette-

mehr

en evenmin kan er

p. 157.

man ihm

Elders zegt

hij

gleichsam vorder

dieselbe Idee hat", p.

een, door die acceptatie machteloos, protest.

ist", p. 129.

jDie

Maar

162. In

komt

het

op elk punt altoos het accepteeren van de pantheïstische

is

196.

stokt, als dass

Gescli.

»

Es

ist

also

das ganze Seyn in bestan-

Dat vooral Schelling

ook Th. Ueberweg, Griindriss der p.

219.

Stinde aber unvermeidliche., p. 193,

eben so wahr, dass das ganze Seyn digen Fluss

nicht

§

uns eben so wenig das Seyn an sich

hierin nawerkte, erkent

der Pliilosophie^

"j"

ed. Berlin 18S8,

Schleiermacher den Gegensatz und die Einheit'des

Natur und Geist naher bestimmt,

sist

zu meist durch

Schellings Identitatslehre bedingt." Zie Sch"s. eigen oordeel over het Pantheïsme,

dat

hij

blijkbaar vergoelijkt.

Reden aber die Religion

p.

112.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's

De verflauwing der grenzen - pagina 72

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 104 Pagina's