GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

E voto Dordraceno - pagina 486

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

E voto Dordraceno - pagina 486

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

ZONDAG

474

XVII.

HOOFDSTUK

I.

gemeente des Heeren te vermoeien met diepzinnige apologetische betoogen, of ze daardoor ooit bij het geloof aan Jezus' Opstanding kon gehouden worden. Dat bindt niet en trekt niet, maar stoot af. Neen, laat op den Paaschmorgen en laat voortdurend het hoog bazuingeschal voor uw Borg en Goël, voor Immanuël in het vleesch, voor Hem wiens bloed u verzoende, en wiens verrijzenis u het zegel des heils bracht, voor het oor der schare weerklinken, en zie wat geestdrift uit uw eigen hart ter wekking van geestdrift in anderer ziel vermag. Een strijdend volk is het volk des Heeren. Het heeft een Koning voor wien het optrekt. Een banier des kruises waarmede het de wereld ingaat. En niet door redeneeren en betoogen, maar door vuurvonken die uit uw tintelend oog in anderer hart overspatten, wordt de bleeke vale Twijfelzucht uit de zielen gebannen en de macht van het heidendom weerstaan. Want bedenkt het wel, in de Opstanding van Christus ligt dit in: God schiep deze wereld, en met die wereld een natuurmacht, die als ze van God afgleed, een schriklijke macht wierd, met den Satan als bezieler, met den Dood als vernieler en met de Twijfelzucht of een valsche Philosophie als de moordenaresse van het menschenhart. Nu viel de wereld af. Daardoor kwam die schriklijke natuurmacht zoo bang tegenover God te staan. En nu is het maar de vraag, zal nu wezenlijk die afschuwelijke natuurmacht ons arme menschdom omkneld en omklemd houden, dat we er nooit meer aan ontkomen. Dat die bange macht God niet zal binden, spreekt wel vanzelf. Daar hoefde Jezus niet voor op te staan. Maar ons! Ons, arme wezens, die door ons lichaam aan die natuurmacht verwant zijn; die als we sterven onder haar wegsmelten en verkwijnen tot de ontbinding toe; en die met ons eindig denken

in

haar strikken vastzitten eer

we

het weten.

Zal dat ? Zal ook een mensch ontkomen kunnen ?

En

zie,

Ook

dat nu

die

is

de vraag, waarop Jezus' Verrijzenis u het antwoord biedt. Ook die Jezus nam een menschelijk

Jezus wierd mensch.

Ook

onzen eindigen denkvorm en in ons menschelijk bewustzijn in. Ook die Jezus ging in den dood. Ook die Jezus wierd in het graf geborgen. En wat kunt gij, macht der natuur, en macht des doods en der hel lichaam aan.

die Jezus ging in

en der graven? Kunt ge nu ook dezen

Jezus

binden,

omklemmen,

ontbinding doen overgaan, als de Geest tegen u inwerkt en

Hem

tot

uit wil

brengen ?

En daarop nu antwoordt de Paaschhymne met een jubelend: Onmogelijk! Natuurmacht, dat kunt ge niet. Dood, daartoe zijt ge onmachtig!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's

E voto Dordraceno - pagina 486

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1892

Abraham Kuyper Collection | 512 Pagina's