In de schaduwe des doods - pagina 13
meditatien voor de krankenkamer en bij het sterfbed
kan het ook onder Gods kinderen zijn, dat de één in zijn uitwendig lot zeer hard wordt aangegrepen en de ander bijna niet, en dat toch die andere niet minder lijdt, maar met een lijden, dat ge zoo niet merkt.
II.
Kij
bevvaart
alle
OOK UW LICHAAM
zijne
IN
beenderen.
GODS HAND.
Hij bewaart alle zijne beenderen; niet een Psalm 34 : 21. die wordt gebroken.
van
Toen de Komeinsche soldaten hun taak op Golgotha als afgeloopen beschouwden, gingen ze over tot het stukslaan van de beenen der kruiselingen.
hun zoo voorgeschreven; deels als daad van barmhartigop die wijs aan het nameloos lijden der kruiselingen een einde te maken. Ze deden dit dan ook alleen, als er in de gekruiste personen nog eenig teeken van leven was; en deden het niet, zoo overtuigend bleek, dat de kruiseling reeds dood was. Toch was het niet enkel barmhartigheid. Er sprak ook laatdunkende ruwheid in. De dood van de gevonniste personen moest geconstateerd zijn. En nu vond de wreede baldadigheid er lust in, om met een ijzeren bout, of wat zij anders bij zich hadden, zoolang op de beenen der kruiselingen te slaan, tot ze stuk waren. Een onheilige spotternij, als om te maken, dat ze niet meer van het kruis wegwas
Dit
heid,
om
liepen.
Nu
wijst er
ons de Heilige Schrift uitdrukkelijk op, dat deze been-
den Heere Jezus, als overbodig, achterwege is gebleven. Hij was reeds gestorven; en bij Hem had ze dus niet plaats. En hiervan nu merkt de Evangelist op, dat hierin een woord vervuld is, dat reeds vóór eeuwen door den psalmist was uitgeroepen, toen hij zong: „Hij bewaart alle zijne beenderen; niet één van die wordt verbroken". Iets wat uiteraard niet zeggen wil, dat David dit uitsluitend met het oog op Jezus betuigde. Integendeel, zijn betuiging is gansch algemeen. Het zijn de „knechten des Heeren" (vs. 23); „de gebrokenen van harte en de verslagenen van geest" (vs. 19), kortom, het zijn „de rechtvaardigen", van
breking
bij
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1893
Abraham Kuyper Collection | 316 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1893
Abraham Kuyper Collection | 316 Pagina's