GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 92

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 92

Deel een. Inleidend deel

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

Afd.

84

Hfst.

2.

III.

JOHAKNES DAMASCENUS.

§ 49.

hun

studiën, als ware het overbodig naar

vragen

en poogt ze alsnu wel met

,

geheel saam te voegen

,

etiket

maar zonder het

schema een

ineffabilem Dei

aut

plaats vindt.

het dat de definitie, die hij van de Theologie geeft,

is

ook geheel van

dan

te

één

besef, dat zijn eigen theolo-

gische arbeid slechts voor een deel in dit

Opmerkelijk

van oorsprong

zijn eigen Schriftstudie tot

de

naturam aut speciales creaturas profundissima

disserimus." (Didasc.

qualitate

(sic)

zijn tijd

vooruit,

,,Theologia est, quando

Schrift zwijgt:

lib.

c.

II.

3).

Als methodoloog

staat Victor als theologisch encyclopaedist zelfs

Hrabanus verre ten achter.

bij

Johannes Damascenus.

§ 49.

Hugo van DAMASCENUS baar

754

(f

alleen

niet

Victor

St.

beheerscht. Zijn

noopt

wiens

in

787),

een teruggaan op JoHANNES

tot

hij

lijn

en die

ligt,

blijk-

Hugo, maar geheel de periode der Scholastiek \\y\yM yvütrsug

gelijksoortige

werken

methodologie

biedt,

uit,

steekt reeds daardoor

boven andere

dat ze geen hodogetiek noch proeve van

maar een systeem van hoogere wetenschap. is dan ook niet begrepen door hen, die

Johannes van Damascus

werk een dogmatiek noemden. Want wel

zijn

levert hij in aansluiting

aan Nemesius, Gregorius van Nyssa en Theodoretus dogmatische studiën

van van

indeeling yvclxreu?

de

echt kaliber, zijn

maar

zijn doel strekt verder.

hoofdwerk toont

in

verloren zijn tig

o

daar Joannes zelf

,

<TK07róq

te

minder

in cap.

beantwoordt

gaande verklaart: „Mijn doel

is

(ed.

saam

te

yvü(T£ug betitel." te zijn,

hem

is

van

2

uit het

zijn eerste

over de Philosophie

daarom

als

oog mogen boek de

17 12 p. 9), en desaan-

Par.

dusdoende de alsoortige wetenschap

boek

Th*iyyi

de heresiën, en de dogmatiek; en vat deze drie

één organisch geheel saam. Dit had

en

Hij deelt toch zijn

dit.

drie deelen in, waarin hij achtereenvolgens behandelt,

dialectiek,

vraag

Reeds de

te

handelen,

(xocvTo^xTyiv yvaviv) in dit

niet ten onrechte als

Ylyiyvi

Dat desniettemin de dogmatiek hem hoofdzaak

blijkt

vatten,

dat ik

alleen daaruit te verklaren, dat de heilige mysteriën

het hoogst in waardij staan. Hierin echter

clopaedische opvatting

uit,

dat

hij

niet, gelijk

studia gentilium en de theologische studie

,

in

komt

zijn

Augustinus

den vorm van

voor

ency-

e. a.

,

de

Schrift-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 92

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's