Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 148
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
I40
maar om
zich
Hfst.
2.
vaster
te
§ 65.
III.
te
MELANCHTON.
klemmen aan de
echte Aristotelische
philosophie, gelijk die uit zijn schriften gekend wierd. In 15 37 hield hij
een opzettelijke redevoering de Aristotele
zelfs
waarin
op Aristoteles wees,
hij
als
voor ons
ter
systematische opvatting der wetenschappen onmisbaar
danig
boven Plato
zelfs
Hiermee
nu
Erasmus op Melanchton,
encyClopaedische
de
puur
zijn
dat
ze
ook
met
dit
gedachte
die
had laten glippen.
standpunt
literarisch
terug,
systematicus als weinigen, zag uitnemend wel in
dat de gezuiverde Christelijke religie
op de geesten,
,
zijn
en als zoo-
te eeren (ib. p. 413).
keert
zelf
XI. p. 342),
(ib.
oorzake van
een
,
om macht
philologische
louter
te
kunnen oefenen
denkwereld moest scheppen, en
eigen
exegese
Ook
kon.
niet
de
Christelijke belijdenis moest, zou ze niet in atomistische paraenese
verloopen,
een eigen systema zichzelve bewust worden; en het
in
voor
kader
formeele
Hoe vreemd
aan Aristoteles.
Erasmus
van
afwijking
systema
dit
zijner
hij
het dan ook klinke, juist door, in
Aristoteles
,
gedachten ontleende
weer op
Melanchton aan de Theologie der Hervorming
te
nemen
bood
,
een schild, waar-
achter ze een tijdlang tegen het dreigend Rationalisme beveiliging
Dank
vond.
den
baarde der
onvoorwaardelijk
ontkwam de Theologie
,
gaan
te
dezen averechtschen terugkeer van Melanchton tot
Luther
door
Stagira
zij
Kerk
heeft
op
nemen en
te
werkte Melanchthon hier eerste door zijn
methodologische studiën.
de
in
den
te zelf,
voorrede op bij
zin
de
zijn
onder
zij
,
bewustzijn
In tweeërlei
het ook onbewust, toe
Dogmatische, en ten andere door
.
zijn
.
Zelf verhaalt hij dit
Loei praecipui Theologici.
reformatie
gekomen
in het
reproduceeren.
dogmatiek wierd ongemerkt geboren.
namelijk
philosoof van
in Philologie
wierd het besef gered, dat de Theologie de geopen-
en
mede; ten
in
het gevaar van
Waarheid Gods op systematische wijze
opzicht
Zijn
uitgeworpen
dat
der er
Het was hem
Witten bergsche universiteit
niet
ook een katheder voor Dogmatiek
moest worden opgericht. Hij ruimde integendeel den katheder van de Sententiae op,
en stelde slechts drie hoogleeraren, allen voor
de
aan.
Sacra
Pagina,
Maar deze puur humanistische
regeling
voldeed niet aan de behoefte der practijk; en zoo was Melanchton
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 148](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's