Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 145
Deel een. Inleidend deel
Afd.
Christi doctrinam.
Et a
ook geheel,
dan
dologie
1
Erasmus' metho-
ook de studie van het kerkrecht
gelijk
De
theoloog, gelijk Erasmus
een vroom, deugdzaam Humanist, die
is
oefend letterkundige de
37
cognatisque proclivior est transitus"
historie ontbreekt in
en de pastoraal niet genoemd wordt. zich dien voorstelt,
ERASMUS.
§ 64.
III.
finitimis
op de
41). Prijsstelling
(p.
Hfst.
2.
H. Schrift
als ge-
handen neemt, en daaruit,
in
van elk historisch of Kerkelijk verband, geheel suo marte de
los
levens- en wereldbeschouwing
van den Christus poogt te leeren kennen,
en aldus den strijdt aanbindt tegen de Pharizeeuwsche Schoolgeleer-
den zijner dagen. „Habent enim
tempora suos Phariseos
et nostra
et
Rabbinos, habent suos hypocritas, habent sua phylacteria, quibus
se
commendent
Orandus
stultae plebeculae.
igitur Christus, ut
pharisaicum genus aut mutet in melius aut abigat a grege suo" Uit dat
en
bezien
blijkt duidelijk,
uitgangspunt niet theologisch, maar rationalistisch was,
zijn
dat
Compendium
Erasmus'
van
overzicht
dit
hoc
(p. 212).
hetgeen
dienvolgens, buiten
het
als
hij
theologisch
Theologie
kader
aanprijst,
Aan
valt.
wei-
methode
zijn
behoelt door de verst afgedoolde Rationalisten, die alle wezenlijke
boord wierpen,
Theologie
over
anderd
worden,
te
te
te
in
den grond der zaak
nog steeds
ze
van den Christus
hoogstelling Schrift
om
om
leidt er toe,
het gezag der H.
ondermijnen, aan het organisme der Kerk
ontzeggen,
aan den literator-humanist den
en
heiligdom der Theologie in handen te geven. Bij
we aan
niets ver-
te volgen. Zijn schijnbare
alle
van het
sleutel al
den
waardij
lof,
het negatieve zijner uiteenzetting toekennen, en de
waardeering
die
aan
den
gloed
zijner
persoonlijke
dien
warme
overtuiging
toekomt, kan het dan ook niet genoeg betreurd, dat de Protestantsche Theologie geen scherper
Immers reeds
het
critiek
feit,
dat
op zijn Methodologie heeft uitgeoefend.
Erasmus,
die
zoo
bezield
schreef
over de nieuwere methode, die
hij aanprees, zelf tot zijn dood toe met de machthebbers der Roomsche Kerk op goeden voet bleef,
en daarentegen aan de Protestanten, die
werk gingen den handschoen toewierp ,
in
deze Methodologie
bij
zijn
juist
naar
zijn
methode
te
— toont genoegzaam hoe ook
Erasmus meer de keurige
manistische philoloog aan het woord
voor de eere van
,
kwam dan ,
stylist
en hu-
de warme strijder
God. Voor Erasmus bestaat er welbezien geen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 145](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's