GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 284

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 284

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Afd.

276

Hfst.

2.

III.

§ 91.

SEMLER.

bij Semler een geheel ander motief. Motief bij Semler door deze historische overzichten het wezen der waarheid los te maken van de tijdelijke vormen, waarin zij werd voorgedragen, en, door middel van deze categorie, alles voor onwezenlijk

voorliefde

toch

is,

te verklaren

wat

,

overtuiging.

Hij

semper de rerum nantium non

dam

niet strookt

zegt

er

ligt

hem

veatur"

(p.

ze toe

erkent

Schrift zelve.

achterlaat „dass wir

von

Van

een geïnspireerd

de

Veranderungen und Vollkom-

geistlichen

leichter

es nutzen als vorher,

(I.

p.

27

vv.).

Geheel buiten deze

om

dus de voorstellingswijze der Schrift

,

die in het

zich schikte naar de zienswijze en mythologische

standpunt van apostelen

der gansche

waar de lezing der H. Schrift den indruk

opvatting der toenmalige Joden het

zijn

hij

" wil hij niet weten. Inspiratie

ohne diese Vorstellungen gehabt zu haben".

Oude Testament

drieërlei

handhaven. Vooreerst toch past

nun mehr wissen und

inspiratie gaat

diversa opi-

ad promoven-

augendumque ex tantae honorem conferantur "; en deze hoofdzaak

„totum homogenum

slechts daar,

menheiten

modo

consilia

et felicitatem,

zijn stelsel te

op de H.

hij

„Varia sunt

:

Deze onderscheiding nu wendt Semler op

7).

om

Schrift als een

rationalistische

,

6 van

„ut inter homines genuina vitae emendatio promo-

hierin

manier aan

p.

omnia

sint diversa studia, sed

successu et sensu dei

rei

zijn persoonlijke

praefatio

Kayoiq et rationibus sententiae,

homines pacem,

inter

met

in zijn

zijn

;

accommodatie

die bij Jezus

discipelen en der schare

;

is

aan

en zoo ook

bij

accommadatie aan de zienswijze der eerste Kerken In de tweede plaats past hij gelijke onderscheiding

op de geschriften der Kerkvaders, Reformatoren en latere Theologen die allen op hun wijs het essentieele der waarheid in toe

,

altoos anderen

vorm geven

;

waaruit dan vanzelf het recht voor de

Theologi liberaliores wordt afgeleid tieele uit te

eeuw

past.

,

om

scheiden en voor te dragen in een

En

ten derde trekt hij deze

houding van den privaat-theoloog tot is

eene vereeniging, die een vast

en zoolang lijk

nu op hun beurt

hij

aantasten;

stel

lijn

zijn

vorm

dit essen-

die voor onze

ook door

tot

de ver-

Kerk. Zijn Kerk toch

symbolische Schriften

bezit,

deze Kerk dient, mag hij deze Schriften niet openmaar voor het overige moet de Kerk den privaat-

theoloog, evenals den privaat-leek

vrij

laten,

om

te

denken en

te

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 284

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's