Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 349
Deel een. Inleidend deel
"
Afd.
Hfst.
2.
§ IO7.
III.
HAGENBACH.
und Methodologie der
sinds telkens herdrukte ^Encyclopaedie
zijn
WissenscJiaften uitgaf, (io
7 heologischen
e
door Kautsch gerevi-
ed.
deerd, Leipzig 1880); een „ Studentenbuch
341
" gelijk Pelt het
dat, ondanks zijn weinig principiëele opvatting, dank tische
onder allen clopaedie
steeds de Encyclopaedie
nog
bruikbaarheid,
zij
noemde,
zijn prac-
die, alleen
is,
met schier classiek gezag heerscht. Hagenbach's Ency-
,
viel
den smaak. Hij sprak
in
alle
opkomend
toen
juist het
geslacht van jongere theologen toe, die, van
confessionalisme
afkeerig en toch neigende tot meer positieve opvatting, zekeren weten-
huwen aan een wel getemperd, maar toch
schappelijken zin zochten te
warm
geloof.
Wie
scherp
draad
tische en piëtistische
liggen gestrengeld. Hij
oorsprong en ,
liet
zijn
daarom
kelijkst
Encyclopaedie
in
was daarbij
En wat ook
juist
van onvervalschten
subiectivist
elk lezer vrij zich
aandrift, te ontwikkelen. in
merkt dan ook hoe de rationalisHagenbach's gouden koord dooreen
ziet,
iets
even
subiectief,
naar eigen
beteekende, Hagenbach gaf
wat een student de studie het gemakzijner studiën, korte
maakt: een leiddraad voor den gang
historische overzichten, keur van schoone citaten, en een kort overzicht
van de Theol. Litteratuur
terwijl het geheel in een
;
gezet, die zelden vermoeide, meest aantrok, en altijd las. Juist
hierom echter heeft
boek
dit
als
;
is
een handboek geen ,
waarvoor Hagenbach
iets
was
wetenschappelijke Ency-
clopaedie niet dan zeer geringe waarde. Het
wetenschappelijke studie
stijl
gemakkelijk
zelf het
dan ook
„ Methodologische Encyclopaedie Vorrede zur zweiten Aufiage), een zonderlinge
niet uitgaf. Liefst zou hij ze later
genoemd hebben
(zie
die ons gelukkig
begripscombinatie,
gespaard werd. ^Encyclopae-
disch handboek"" ware de eenig juiste
Wat nu
de inrichting van
dit
op elkaar passen,
betreft
,
zoo wordt thans
algemeene en bijzondere deel niet
algemeen toegegeven, dat het in
geweest.
titel
Handboek
zooverre beide van een geheel ander begrip
der Theologie uitgaan. In het algemeene deel beluistert ge de echo
van Schleiermacher het
woord
;
,
in het
bijzondere deel
want wel komt
wetenschap voor
,
in
Hagenbach
is
beide de Theologie
maar haar obiectum positum
is
zelf
aan
als positieve
in het
algemeene
deel de Christelijke Kerk, en in het bijzondere deel de Openbaring.
Hij
zegt
toch in
§
22:
„Die Theologie
ist
eine positive Wissen-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 349](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's