Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 313
Deel een. Inleidend deel
" ,
Afd.
Wissenschaften
nirte
erlautern,
seitig
en
Schrift
werden mussen,
die sich gegen-
und vervollstandigen "
„Offenbarungen Gottes
twee
305
mag
Alzoo
280).
(p.
(p.
en
",
die aus einer Quelle ausgeflossen sind
werden"
geleitet
BERTHOLD.
§ 98.
III.
betrachtet
befestigen
zijn
„Zwei Bücher,
Hfst.
2.
279).
Rede
zoodanig
als
und zusammen-
de Philosophie geen maatstaf
bieden, „urn den Inhalt der geofïenbarten Religion zu bestimmen,
und
Lehren, die die menschliche Vernunft übersteigen, über Wesen
bei
und Inhalt derselben ab zu sprechen gewaakt, roept,
noch
dat,
de
hij
"
(p.
aldus
Moral
Armen
geber" wordt
opgevatte
(p.
Wat
,
die
Zeiten"
noemen
,
;
zin
Philologia sacra
:
zijn
dan hooren ze
logisch. Slechts
Openbaring der
exegese te
;
Gaat men toch
bij
uit ,
in
,
is
van de
op
zijn
standpunt
stelling,
dat alle
,
zijn niet specifiek theo-
dat op die manier geheel de
Schrift haar specifiek karakter verloor en
kwam.
hij alle
zonder meer moeten bespro-
de Philologie, en
zag Berthold niet
heel zijn Theologie in gevaar
daardoor
Zijn eerste eigenlijk theologisch
Püdeutik omvat Dogmatik, Polemik, Apologetik, Moral
of
en Kirchenhistorie
van de
,
en
litteratuur,
alle
deze vakken saam beslaan, met inbe-
slechts
dat in de H. Schriften
,
,
100 bladzijden. Zijn standpunt
met name
in die
ment, een „Glaubens- und Sittenlehre" vervat uit
dit alles
,
buiten de eigenlijke Theologie sloot niet.
Hermeneutiek
,
zoeken naar een anderen naam en dat
deze vakken naar den gewonen regel
hierbij
is
van het N. Testa-
is.
Deze moet nu
de Schrift uitgehaald. Dit doet de Theologia Biblica voor elke
periode en eiken schrijver afzonderlijk. Dit doet de Bijbelsche Dog-
matiek
.
„zu einer Moraltheologie
Isagogiek en Critiek. Het klopte niet
vandaar
nog zoo dwaas
grip
.
.
317).
deze vakken
deel
285)
Berthold Boëthetica noemt zijn niet anders dan wat anderen
Exegese
,
(p.
heeft
Kantiaanschen
de exegetische vakken noemen
ken
hulpe
ook een „ philosophische door op „ den moralischen Gesetz-
Philosophie
te wijzen, in
te
dieser oder jener philosophischen Schule
en wel zulk eene
",
vooral moet
nur an sich" op het oog hebbe, en
„Philosophie
zich in „die
werfe, gehore sie den altern oder den neuern
De
En
282).
ook waar de Theoloog de Philosophie
voor
bepaalde
de Schrift. De kerkelijke Dogmatiek voor De Symboliek voor de variatiën der Kerken.
heel
Kerk.
20
een Bij
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's