Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 343
Deel een. Inleidend deel
Afd.
Hfst. IV. §
2.
SCHLEIERMACHER.
IOÓ.
335
en Lessing bovendien nog het schoon der religie van den kerkdijken
vorm losweekte schoot er ten slotte niet anders op over dan dat Kant de laatste consequentie trok en haar ook de eere der tvaar;
,
heid betwistte, door de echte religie aan de Philosophie toe deelen
te be-
en aan de Theologie slechts de studie te laten „ der statutari-
,
schen Religion
", d.
van een onwezenlijk
i.
De hiermee nu aan
petrefact.
de Theologie toegeworpen handschoen heeft Schleiermacher opgeno-
men, door
in deze ,,statutarische Religion ", gelijk ze in
Noord-Duitsch-
land de Evangelisch-Luthersche was een noodzakelijke schakeering te ,
doen
van die Christelijke
zien
religie, die
de Christelijke Kerk maakte
gemeenschap onder
tot de hoogste verschijning, waarin de edelste
menschen dusver was opgetreden. Hij ging dus dachtenreeks
:
van deze ge-
uit
Het gemee72schaps\evtn onder menschen
dan het individueele leven
;
hooger
staat
onder de verschillende vormen van ge-
meenschapsleven staat de religiense bovenaan onder de verschillende ;
religieuse
gemeenschapsvormen
is
de Christelijke, respective de Protes-
de zuiverste die wij dusver kennen; en alzoo biedt deze
tantsche,
Christelijke,
Protestantsche kerk, zich aan de Theologie als
resp.
voorwerp van onderzoek aan. Alzoo opgevat heeft dus de Theologie een eigen roeping. Een verschijnsel
eigen obiect
classificeeren zijn
;
2.
practisch
om
in
al
indeelt
in
een
te
;
;
en
,
om
het in
dusge-
zijn
om
bij dit drieërlei
het
onder-
vereenigen tot ée'ne wetenschap, hij
massa en den te
dit
geschiedkundig en
uit
van het
gemeenschap behoefte bestaat aan
rekenschap
30.
hij
de kunsttoer waagt,
dat door deze behoefte in de
ontstaat tusschen de zich
gegeven; en
dit obiect critisch te
wijsgeerig
de onderscheidene studiën, die
aanmerking komen,
Führung "
om
Vandaar dat
en nu
deel,
Theologie genaamd. Hiertoe gaat de kerkelijke
als obiect
10.
het historisch te begrijpen
of technisch
complex van
is,
haar
is
tot drieërlei taak:
verdere ontwikkeling te leiden.
naamde Theologie
zoek
het leven
in
noopt haar
clerus
;
Kerk
feit, ,,
dat ook in
Leitung und
het onderscheid
dat deze clerus verplicht
geven van de beste wijze, waarop
hij
de
massa „leiten und führen soll"; en dat derhalve de hiervoor noodige
studiën
alleen
Schleiermacher's
in
de
,,
Kirchenleitung" haar eenheid vinden.
Sammtliche
Werke.
(I.
p.
6.
ed.
Berlin.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's