Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 70
Deel een. Inleidend deel
Afd.
62
Hfst.
2.
de vraag, of het wel goed in
is
dit
de heilige wetenschap over
Zacharias
Luc.
in
I
Ambrosius.
§ 40.
III.
te
woord
brengen, en
23 evenzoo van de
:
de scholen ook
officia uit
antwoordt, dat
hij
van het Priester-
officia
ambt spreekt, zoodat dit denkbeeld aan de Philosophie en aan de en om de eenheid tusschen beiden aan te toonen Schrift gemeen is ;
voegt
er
hij
dan
„Nee
bij:
quandoquidem
ratio ipsa abhorret,
officium ab efficie?ido dictum putamus, quasi efficium; sed propter
decorem sermonis una immutata
Nu
men
late
wat het
is,
nuncupari, vel
officium
agas, quae nulli officiant, prosint omnibus."
ea
ut
certe
littera
26).
(§
het gemaniereerde in deze bewijsvoering voor
vrij
maar
er blijkt
dan toch
hoe ook Ambrosius nog
uit,
den samenhang tusschen de bestaande en de nieuwe, theologische, wetenschap
En in §13 van
en hoe
handhaaft,
de tweede plaats
hij
de rede beider band zoekt.
in
er op gewezen, hoe
zij
Ambrosius
in
het 2 boek de sapie?itia hoog verheft. Gansch verwonnoemt hij de schoonheid der sapientia, en gaat dan dus voort: „Est enim haec speciosior Sole et super onnium stellarum dispoderlijk
sitione
luci
comparata invenitur
Lucem enim hanc
prior.
nox, sapientiam autem non vincit malitia." Zij dus dat sapientia
bij
Ambrosius meer prudentia dan
zoo blijkt toch ook hij
uit
thema behandelt, dat
dit
toegegeven
al
scientia bedoelt,
het verband met den consiliarius rijpe ontwikkeling
ons volgens Ambrosius onmisbaar
is
;
suscipit
,
waarin
van ons bewustzijn
en evenzoo dat
hij die rijpe
ontwikkeling van ons bewustzijn zich nooit afgescheiden denkt van den persoonlijken hij
wasdom
dan ook gedurig
in Christus.
definitie
der histitia,
komt, en
zegt:
als
b.
bestond
apud nos
iustitiae
formam,
ze
1
§ 131,
Filii
tegen de
hij
het nemini nocere
in
quis
enim
noceat,
euangelii auctoritate vacuatur. Vult
nobis spiritus
placita der hei-
waar
quod putant philosophi
excluditur. Dicunt
ut nemini
de
Schrift over
in lib.
v.
„Prius ipsum,
munus, quod
met de
critiek
densche wijsgeeren. Zoo
Hiermee overeenkomstig oefent
illi,
nisi
,
op-
iustitiae
eam primam
esse
lacessitur iniuria;
enim Scriptura
,
ut
sit in
hominis qui venit conferre gratiam non inferre ,
,
iniuriam."
Waarbij
ten slotte
nog
den samenhang tusschen het ware logie
zij
in
opgemerkt, dat Ambrosius de Philosophie en
reeds niet meer in den Logos zoekt,
maar
in
de Theo-
daaruit verklaart
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's