Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 293
Deel een. Inleidend deel
;
werd,
Afd.
2.
En
dit
bekend.
is
Hfst.
III.
KANT.
§ 93.
hem
nu bracht er
285
toe, in de bestaande
religievormen instrumenten en vehikels voor zijn algemeene moraalreligie te zien
en ze
,
zoodanig, onder de hoede van den Staat, te
als
eerbiedigen op gelijken voet als
der FacultMe7i zegt
losophische zu
practische
nicht
weil
sie
der
den
etwas
in
Daarbij
betrift, ist
das Proces zu instruiren
die Theologischeim Besitz,
als
die
übrigen,
sondern
Menschliche Angelegenkeit betrifft"
rust
op Statutarische
echter
ze
welche
,
Vorrang bezeichnet, ein zu nehmen, Sachen der Vernunft auf mehr Einsicht
Anspruch machen kann, wichtigste
in zijn Streit
Streitigkeiten
Vernunft angehen, hat die Phi-
was aber das Materiale anlangt, so den Lehnstuhl,
in
ohne Widerrede das Vorrecht, den Vortrag
Facultat
und was das Formale
thun,
voorkomende
,
dienaangaande: „In
hij
aber
reine,
die
de bestaande Iurisprudentia
In zijn Friedens abschluss
eere hield.
blos
hij
(S.
W.
weil es die
X.
p.
318).
gegevens, die door de
Overheid gedekt worden, zoodat van haar „mehr von der Wir-
kung, welche thun mag,
darf"
(p.
brief uit
daar
uit
tegelijk,
Bibel auf das Herz des
Menschen
von mit kritischer Prüfung der darin enthaltenen Erzahlungen aufgestellten Beweisen erwartet werden
als
und
Lehren
Lesung der
die
Zoo
318).
om
zich in
reikt
hij
aan
dus
haar Bijbeltent terug
de te
Theologie een
vrij-
trekken, mits ze van-
eene bijdrage voor het zedelijk leven levere; maar
voor wat de vraag naar Waarheid aangaat
,
stelt ze
geheel onder
de voogdij der Philosophie, die straks onder Kant's leiding adaequaatheid en obiectiviteit aan haar voorstellingen
alle
zal betwisten.
zij het ook met geheel andere voorstelFeitelijk treedt Kant dus ling over de natuur van het goede en booze in den mensch, in ,
het voetspoor van Spener. in het leven
voor Spener de sensus
der wedergeboorte was,
en
imperatief,
Wat
in
de
voeding van
is
voor Kant
dit zedelijk
spiritualis
zijn kategorische
element moet
alle
Theologie opgaan, zonder verder op wetenschappelijk terrein een woord te kunnen meespreken. Met Semler stemt Kant overeen in de
schifting
hart.
tusschen
En met Bahrdt
de Overheidsreligie en de wil
den Staat brengen. Maar door,
dat
hij
in
religie
ook Kant de Theologie
van het
in dienst
boven deze allen verheft zich
Kant
van
daar-
het geheel van zijn denken een plaats ook aan
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
![Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 293](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/encyclopedie-der-heilige-godgeleerdheid/1894/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's