GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 391

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 391

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

"

Afd.

boren worden,

theïsme,

of wil

Geistes"

(p.

de

element reinste

men

129); in

383

den grond identisch. Het eigenlijke karakter

als in

Christelijke religie bestaat in de reinheid

van de

lijk

ERHARDT.

119.

Hfst. III. §

2.

van

zijn

Mono-

de „Anerkennung des allwissenden einen

in

en dus

het Christendom wel een noodzake-

is

de ontwikkeling der

vorm, maar het

religie,

de

niet al

is

en voor dat element

religie,

noch ook haar

volkomene openbaring.

De Theologie moet derhalve uitgebreid tot wetenschap van de absolute religie,

en de Christelijke Theologie

Voor deze Christelijke

religie

nu

die deels philologisch

studiën,

leeren

kennen,

lichen Schriften

als

,

De

is.

exegese heeft echter niet ten

een bron

uit

noodzakelijk een kring van

deels dogmatisch, deels historisch

,

en deels practisch of technisch doel uit de H. Schrift

haar slechts een onderdeel.

is

stelt hij als

,

de Christelijke

religie te

„vielmehr muss diese Idee, von den neutestamnt-

unabhangig

,

aus den religiösen Ansichten der Ge-

und dem Studium des gesammtes Alterthums frey entworfen und die genannten Bücher erst nach ihr beurtheilt werden " (p 153). In verband hiermee omschrijft hij dan ook de Dogmatiek als „ ein schichte

,

folgerechter Inbegrift der Christliche Religions-ideèn

geordneter, (p.

162).

Ook de

Kerkgeschiedenis moet begrepen worden als een

noodwendig ontwikkelingsproces van het gemeenschappelijke, dat verbond, die deze „Christliche Religions-ideèn" in zich opnamen, en daarbij moet de tegenstelling van Katholicisme en Protestantisme optreden als die tusschen de eenheid en de veelheid. „ Der Katho-

allen

licismus

ist

Kirche" dan op

komt:

seiner Idee nach Hiërarchie, das Protestantismus reine

(p.

201).

En

214 en 215 een Theologisch schema, dat hierop neerVoorop gaan de Philologie, als geschiedenis „der alten blz.

Menschheit"; en wel Alten Bijbel als

sen

beginselen ontwikkelt Erhardt

deze

naar

i.

„studium des

und Neuen Testaments ", en

haar

Archaeologie

;

O rients "

gevolgd

en

2.

met „ Exegese des

door inleiding op den

„Studium des Occidents ", als „System der religiö-

„Gegensatz". Dan komt de Dogmatiek, Ideën", en

de

Moraal

Menschengeschlechtes

,

als

und der

„Wissenschaft

en

het

Verfall

des

Mittel ihn wieder auf zu helfen

Daarna volgt de „Kirchengeschichte", Gestalten"

vom

„Kirchrecht"

als

als

„das Christenthum de

in

".

seinen

wetenschap „von dem

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 391

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's