Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 391
Deel een. Inleidend deel
"
Afd.
boren worden,
theïsme,
of wil
Geistes"
(p.
de
element reinste
men
129); in
383
den grond identisch. Het eigenlijke karakter
als in
Christelijke religie bestaat in de reinheid
van de
lijk
ERHARDT.
119.
Hfst. III. §
2.
van
zijn
Mono-
de „Anerkennung des allwissenden einen
in
en dus
het Christendom wel een noodzake-
is
de ontwikkeling der
vorm, maar het
religie,
de
niet al
is
en voor dat element
religie,
noch ook haar
volkomene openbaring.
De Theologie moet derhalve uitgebreid tot wetenschap van de absolute religie,
en de Christelijke Theologie
Voor deze Christelijke
religie
nu
die deels philologisch
studiën,
leeren
kennen,
lichen Schriften
als
,
De
is.
exegese heeft echter niet ten
een bron
uit
noodzakelijk een kring van
deels dogmatisch, deels historisch
,
en deels practisch of technisch doel uit de H. Schrift
haar slechts een onderdeel.
is
stelt hij als
,
de Christelijke
religie te
„vielmehr muss diese Idee, von den neutestamnt-
unabhangig
,
aus den religiösen Ansichten der Ge-
und dem Studium des gesammtes Alterthums frey entworfen und die genannten Bücher erst nach ihr beurtheilt werden " (p 153). In verband hiermee omschrijft hij dan ook de Dogmatiek als „ ein schichte
,
folgerechter Inbegrift der Christliche Religions-ideèn
geordneter, (p.
162).
Ook de
Kerkgeschiedenis moet begrepen worden als een
noodwendig ontwikkelingsproces van het gemeenschappelijke, dat verbond, die deze „Christliche Religions-ideèn" in zich opnamen, en daarbij moet de tegenstelling van Katholicisme en Protestantisme optreden als die tusschen de eenheid en de veelheid. „ Der Katho-
allen
licismus
ist
Kirche" dan op
komt:
seiner Idee nach Hiërarchie, das Protestantismus reine
(p.
201).
En
214 en 215 een Theologisch schema, dat hierop neerVoorop gaan de Philologie, als geschiedenis „der alten blz.
Menschheit"; en wel Alten Bijbel als
sen
beginselen ontwikkelt Erhardt
deze
naar
i.
„studium des
und Neuen Testaments ", en
haar
Archaeologie
;
O rients "
gevolgd
en
2.
met „ Exegese des
door inleiding op den
„Studium des Occidents ", als „System der religiö-
„Gegensatz". Dan komt de Dogmatiek, Ideën", en
de
Moraal
Menschengeschlechtes
,
als
und der
„Wissenschaft
en
het
Verfall
des
Mittel ihn wieder auf zu helfen
Daarna volgt de „Kirchengeschichte", Gestalten"
vom
„Kirchrecht"
als
als
„das Christenthum de
in
".
seinen
wetenschap „von dem
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's