Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 128
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
120
Hfst.
2.
Deze natuurlijke aanleg nu wordt ontwikkeld door de deugd.
(p. 394).
„Impossibile est quod sapientia stet
ad eam"
ritur als
(p.
Een
402).
in het verspreiden
hij
ROGER BACON.
§ ÓO.
III.
cum
peccato, sed virtus requi-
stelling, die hij elders
weer omkeert,
van kennis het groote middel
ziet,
om
kwaad te bestrijden. Ratio enim praevia est rectae voluntati eam dirigit in salutem ... et ideo nihil est dignius studio sapientiae, per quam omnis ignorantiae caligo fugatur et mens humana illustratur ut omnia bona eligat et mala singula deteshet
,,
et
tetur" {Opus tertium,
nexae
et
„Omnes
suum
in
locum deducit,
onder
Kerk
;
et sic
inrichtingen
alle
dan
de
Staat
Recht {Comp. Stud. Scola vindiceert
hij
non solum propter
dirigit et
quod
eeuwen
die drie
de in
aliis"
p. 18).
(ib.
zijn schatting
daarna de Missie
;
phil. p.
En
395).
etsi fiant
op deze wijze:
et qualiter fiant
utilitates in
debet
quarum
se, sedproaliis,
pes totum sustentat et de loco
De Scola
staat
daarom
bovenaan; dan volgt de ;
en eindelijk het
civiele
deze uitnemendheid van de ,,
Considerandum
tota potestas sapientiae relucet in studio, licet,
,
partes eiusdem totius,
auxiliis, sicut
peragit,
totum corpus
oculus
weg, dat
Dit neemt echter niet
scientiae," zoo toch laat hij zich uit ,„ sunt con-
mutuis se fovent
quaelibet opus ut
10).
p.
een helder begrip had van het organisme der weten-
later leefde,
schappen.
ib.
naamgenoot Baco van Verulam
evenals zijn
hij
est,
quod
hac consideratione vide-
ecclesia et aliis, tarnen
quomodo
doceri in studio" (p. 396).
sciri et
In verband hiermede geeft hij dan dit Encyclopaedisch schema.
Alle scientia
Onder de
is
verdeeld in scientia speculativa en scientia practica.
speculatieve
wetenschappen rekent
hij
de grammatica,
de logica, en de philosophia, quae dicitur, metaphysica en de scientiae
schappen
mathematicae. deze
noemt
Daarentegen
hij
vijf
practische weten-
negen: de' alchymia, de medicina, de philosophia
moralis, met inbegrip van het ius civile, de Theologia, met inbegrip
van het
ius
canonicum
,
enz. (p.
396).
De methoden nu om
tot kennis te geraken zijn drieërlei: per autoritatem, et
per experientiam
(p.
397).
de ratio geen zekerheid biedt
:
Zoo
perrationem,
echter dat de autoritas zonder
„auctoritas
nee dat intellectum sed credulitatem". zekerheid der ratio aan de experientia.
En
non
sapit nisi detur ratio
evenzoo hangt weer de
Immers
„ nee ratio potest scire
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's