GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 142

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 142

Deel een. Inleidend deel

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Aid.

134

Hfst.

2.

ERASMUS.

§ 64.

III.

maken

vooral deze Schriftuurlijke Philosophie zich eigen

om

hun drieërlei stand de verplichting rust, uit

,

omdat op

de Christelijke

religie

haar verval op te beuren en te reformeeren.

Toch

hoe schoon

is,

ook klinke, hiermee het echte theo-

dit alles

ongemerkt prijsgegeven. Door namelijk de Theo-

logische standpunt

logie tot Philosophie en Christus tot

pelen

Erasmus het wezen

heeft

,

den Philosoof kut

zelf

der religie miskend

en het werk van den Christus achtergesteld

Nieuwe

,

stem-

den persoon

prediking, in de

bij zijn

Nieuwe Testament losgemaakt van het Oude, en

Schrift zelve het in het

ê%o%viv te

aan de apostolische openbaring een lageren rang

zelf

aangewezen dan aan de Evangelisten. In Erasmus vat de Humanist

Openbaring op humanistische wijze op, en beoogt

heel de goddelijke

een Christelijke levensbeschouwing, die wel met een edele puritas

morum gepaard moet gaan

{Ratio

toch door letterkundige studie

uit

oorsprong moet

Altoos

,,

,

calumnieris

quod

quod

aut subesse

legis,

vatum

"

{Ratio

p.

geen begrip.

hij

20). ;

Wel

maar

die

libri

doctrina

Christi

scriptum

dan ook weinig

zich

21 en 144),

16,

echter met dit verschil, dat humani vrijelijk critiek mogen oefeoccurrit quod parum congruat in naturam

opgediept.

we op den inhoud der nen maar hic si quid divinam aut quod cum

p.

een letterkundig product van ouden

sed

est;

pugnare videatur, cave

te potius

crede non assequi

Tropum in verbis, aut codicem esse depraAan het gezag der Kerk stoort Erasmus

van haar kracht deelt hij in

als

organisch lichaam heeft

hoofdzaak haar levensbeschouwing,

en komt met name voor het zevental harer Sacramenten op {Ratio

maar deze overeenstemming

p. 68)

;

reeds

ter

even

is

toevallig

en

en tegen de toen

bane gebrachte onfeilbaarheid van den

beslist

op {Ratio

p.< -68),

als

hij

blijft

intellectualistisch,

zij

Paus komt

hij

den hierarchischen wereldzin

der geestelijken scherp doorstrijkt {Ratio .is

;

het

p.

110).

Zijn standpunt

ook met een ethischen en

aesthetischen achtergrond. Allerlei groote denkers zijn opgestaan,

wier denkwereld voor ons in hun geschriften geteekend

boven deze heilige

den

allen

Codex

,

Verre

nu staat de Christus, en de Sacra Scriptura

is

de

waaruit wij de levens- en wereldbeschouwing van

Christus leeren kennen. In deze H. Schrift moet

philosofeerd.

ligt.

„Ad

hunc

modum

daarom ge-

conveniet in singulis mysticorum

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's

Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 142

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's