Encyclopedie der Heilige Godgeleerdheid - pagina 437
Deel een. Inleidend deel
,
Afd.
Wirksamkeit
die
sich
III.
Kirche
429
van „die Gesetze nach deren
tot kennis
der
KaHLER.
§ 133.
und
je
Nog
je vollzieht".
zij
opgemerkt, dat Kahler er uitdrukkelijk tegen protesteert,
hierbij
men de
dat
komen
en alzoo
25),
(p.
Hfst.
2.
,,
Schriftkunde"
opvatte, als alleen doelende op de
kennisse van eenige historische oorkonden de H. Schrift toch ;
is
tege-
een geestelijk orgaan dat nóg werkt en waarmede dus ook met
lijk
,
het oog op die nog altoos actueele werking moet gerekend.
Wert der heit
Heiligen Schrift geht durchaus nicht in ihre Beschaffen-
massgebend
Vielmehr sind diese Schriften
auf.
Glaubenseinsicht aller Zeiten "
die
für
Einsicht
dieser
Denkmal
historisches
als
ruht
27).
(p.
Schatzung der Heiligen Schrift
die
Massstabes (Kanon) der Kirchlichen Verkündigung. Eben aber
ist
für die
„Der
„Auf
als
des
desshalb
auch die wissenschaftliche Schriftkunde inhaltlich grundlegend
gesammte Theologie
"
(p. 27).
En
vraagt
men
eindelijk, of
dan
toch zoo de Theologie wel op de Schrift rust, en niet veeleer omgekeerd
de kennis van deze Schrift op haar historisch-critische beschouwing, en of alzoo ten slotte toch weer niet de rede het laatste fundament
wordt, dan antwoord Kahler aldus :„ Als Ergebniss einer geschichtunterbauten Kritik würde dasselbe nicht nur zweifelhaft wer-
lich
den
sondern auch von einer anders woher angebrachten Bestim-
,
mung Hij wil
über das
Wesen
jener Heilsoffenbarung
daarom dat de waarheid der
als ein Vor-urtheil des
legitimeere
,
dat
datgene wat
zij
in
dit
abhangen"
Schrift „ausgesprochen
Glaubensüberzeugung", en zich
op geloofsterrein
feitelijk
voortga
Reeds deren
uit dit
inhoud
is
tritt".
in
verwantschap van inzichten
De
,
bij
vergelijking
allicht
nog
essentia der Theologie
ten
slotte
;
met den
ver-
en had Kahler
eigenlijken zin gegeven,
en haar obiect, hoezeer ook eerst
wordt toch
En het
blijkt, die
dezer korte schets, hoe veelszins Kahler's beschou-
een Encyclopaedie
getreden.
dus „die
toelicht (p. 27).
korte overzicht blijkt
wingen voor schrijver dezes sympathiek waren zelf
werde
nu daardoor
de geestelijke waardij der Schrift, gelijk die nu nog
ook haar oorspronkelijke natuur
26V
te praesteeren
„Vor-urtheil" was verklaard. Het
Erfahrung des Heilglaubens die bestatigend zur Seite is
(p.
als
dan zou deze
duidelijker in het licht zijn
blijft bij
Kahler onaangetast,
„das Christenthum" genomen
de cognitio Dei quatenus nobis patefacta.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894
Abraham Kuyper Collection | 502 Pagina's